Efficiënte digitale handhaving met accurate scanauto

dinsdag 3 maart 2015
timer 4 min
Tal van gemeenten zijn actief bezig met de overstap naar digitale handhaving. Het inzetten van een scanauto kan hier een positieve bijdrage aan leveren, niet in de laatste plaats vanwege de aanzienlijke kostenbesparing. Indirect betaalt de investering zich terug in minder mensen op straat, of het maakt ze vrij voor andere publieke taken, zoals 'meer blauw op straat'. “We staan aan het begin van een digitale revolutie wat betreft handhaving, met een wereld aan nieuwe mogelijkheden”, aldus Mattias Rouw van ARVOO, het bedrijf dat de ScanGenius heeft ontwikkeld. “Er is nog een wereld te winnen qua parkeervriendelijkheid, zoals het gebruiken van de data voor het informeren over de beschikbare parkeerplaatsen.”

De ScanGenius is een mobiele, alles-in-een scanauto met verwerkingseenheden, gps-systeem, ANPR en panoramische zichtcamera’s voor contextinformatie. In principe is het systeem op iedere auto die een dakdrager heeft te monteren. “De ontwikkeling begon twee jaar geleden”, vertelt Rouw. “Daarvoor leverden we al scanapparatuur, maar we werkten ondertussen aan de doorontwikkeling van de techniek voor de perfecte scanauto. Hiervoor is in eigen huis een embedded computer ontwikkeld, waarvan alle rekencapaciteit volledig gebruikt wordt voor kentekenherkenning en gps, wat de hoogste kwaliteit en de beste analyses mogelijk maakt. Dit maakt het systeem bovendien compact en geschikt voor een mobiel systeem dat los op de auto gemonteerd kan worden.”

 

Primeur in Amsterdam

Met het op de markt komen van een unieke processor om de ‘slam dunk’ scanauto te kunnen maken, kwam ARVOO in contact met Cition. Cition is verantwoordelijk voor de uitvoering van de fiscale parkeerhandhaving in Amsterdam, van het uitgeven van vergunningen tot de handhaving op straat. De handhaving werd jarenlang op klassieke wijze gedaan, maar in 2013 werd de overstap naar volledig digitale handhaving gemaakt. De eerste scanauto’s waren caddy’s met ingebouwde scanapparatuur. Lodewijk Hartman, financieel directeur van Cition: “Het nadeel hiervan is dat bij mankementen aan de auto de scanapparatuur ook niet ingezet kan worden. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een mobiel systeem. Zo ontstond het contact met ARVOO. We hebben ze een aantal eisen meegegeven, zoals het kunnen scannen van verschillende manieren van parkeren met slechts 30 centimeter afstand tussen de geparkeerde auto’s en nauwkeurige gps-coördinaten. Ook moeten de gegevens snel worden doorgegeven aan de opvolgende handhaver; 30 minuten later aankomen heeft geen zin. ARVOO heeft de specificaties ter harte genomen en meegenomen in de ontwikkeling van de ScanGenius.” Hartman omschrijft de voordelen van het werken met een scanauto. “Met een scanauto kunnen we logischerwijs veel meer auto’s controleren in een uur; tussen de 1000 en 1500. Het scannen is zo intensief dat we dagelijks – in random volgorde – bijna iedere fiscale parkeerplaats in de stad zien: 150.000 plekken. Op de meeste plaatsen geldt betaald parkeren van 9.00 tot 0.00, op een zeer beperkt aantal plaatsen zelfs van 9.00 tot 2.00.”

 

De praktijk

Inmiddels rijden er in Amsterdam tien scanauto’s rond, waarvan momenteel vijf van ARVOO. De kentekens worden gescand en in een digitaal codebericht verzonden naar het achterliggende platform. Als blijkt dat er geen parkeerrecht op het kenteken zit, wordt het kenteken plus de exacte gps-locatie doorgestuurd naar een handhaver die per scooter door de stad rijdt. Die kijkt ter plaatse of de situatie inderdaad om een naheffingsaanslag vraagt. Het is bijvoorbeeld toegestaan om tijdens het laden en lossen op een fiscale parkeerplaats te staan. Is dit niet het geval, dan ontvangt de kentekenhouder een naheffing als acceptgiro in de brievenbus; de bon achter de voorruit is passé. Hartman is te spreken over de prestaties van de ScanGenius: “In tien maanden tijd hebben de systemen goed werk verricht. Bovendien wordt de gewenste snelheid en nauwkeurigheid geleverd.” Inmiddels doet de ScanGenius ook in Delft haar werk en is ARVOO met andere gemeenten in gesprek.


Meer informatie: www.scangenius.arvoo.com

 

 

“Digitale handhaving biedt een nieuwe wereld aan mogelijkheden”

Lees verder

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

De Parkeermeneer: Data in tijden van Corona

3 jul om 09:44 uur
Het zijn rare tijden. Tenzij op korte termijn een vaccin wordt gevonden gaan die nog wel even duren. Het virus…
Lees verder »

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »

Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

25 jun om 22:39 uurtimer2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Scanauto gaat controleren in blauwe zones Diemen

24 jun om 10:06 uur
De gemeente Diemen heeft Spark om ondersteuning gevraagd bij het vormgeven van een aanbesteding van een nieuwe…
Lees verder »