FietsParKeur 2.0

dinsdag 2 juli 2019
timer 3 min
Onlangs, tijdens het Nationaal Fietscongres 2019 in Houten, presenteerde Wim Bot van de Fietsersbond 'FietsParKeur 2.0'. We spraken met Wim Bot (Fietsersbond) over het gemoderniseerde keurmerk.

“FietsParKeur is een keurmerk voor fietsenstallingen. Het keurmerk op zich bestaat al sinds 1999. Het keurmerk is in samenwerking met de fabrikanten en de Fietsersbond opgezet. Fabrikanten kunnen hun stallingen aanbieden ter keuring, en na een uitgebreid testproces door een college van deskundigen krijgen ze al dan niet het keurmerk.”, aldus Bot.

Concrete resultaten

Heeft het keurmerk concreet veel opgeleverd? Bot: “We hebben een enorme kwaliteitssprong gezien qua fietsparkeren. Vroeger waren fietsenrekken vooral heel simpel en zag je vooral de zogenaamde ‘voorwielmoordenaars’, eenvoudige rekken die ontzettend makkelijk het voorwiel beschadigen. Je zag twintig jaar terug zelfs nog gleuven in de weg om je fiets in te zetten. Gelukkig is de kwaliteit nu echt veel beter. Behalve fietsenrekken die geschikt zijn om je fiets goed in te stallen, letten we ook op voorzieningen die het makkelijker maken je fiets tegen diefstal te beschermen.”

Verwateren

FietsParKeur introduceerde FietsParKeur 2.0. Het keurmerk werkt met een normstellend document waarin alle eisen om aan het keurmerk te voldoen staan opgesteld. Dit document is voor FietsParKeur 2.0 naar de huidige situatie geüpdatet om rekening  te houden met ontwikkelingen van de afgelopen twintig jaar. “Dit was echt nodig. In de afgelopen jaren zijn er verschillende soorten fietsen bijgekomen en merkten we dat het keurmerk aan het verwateren was. Dat zag je bijvoorbeeld bij stationsstallingen, waar fietsen soms maar tussen andere fietsen werden gezet en zelfs fietsenrekken weggehaald werden, zodat je op de standaard moet parkeren. Op dat moment een hele pragmatische oplossing, maar niet de meest efficiënte.”

Vernieuwingsslag

FietsParKeur 2.0 is een toekomstbestendig keurmerk. We hebben daar echt een vernieuwingsslag mee gemaakt. Het nieuwe keurmerk stelt een aantal eisen bovenop de basis die we al hadden. De huidige licentiehouders hebben twee haar de tijd om een nieuwe keuring aan te vragen, daarna vervalt de licentie. We hebben in het nieuwe keurmerk rekening gehouden met verschillende soorten fietsen, zoals fietsen met een kratje voorop of een kinderzitje. Ook zijn sommige normen aangepast. Neem bijvoorbeeld de tilhoogte bij fietsenrekken met hoogteverschillen, voor sommige mensen is het tillen van de fiets toch dan te hoog. Daarom hebben we die norm aangescherpt. “

 

"FietsParKeur 2.0 moet zorgen voor een zo efficiënt mogelijke fietsenstalling. Het gaat vaak om details waar fabrikanten niet op letten. Zo kan een bout of een moer waar je stuur tegenaan loopt er al voor zorgen dat je fiets niet meer in het rek past."

 

Online is de FietsParKeur 2.0 Keuzewijzer te raadplegen. Hier kunt u precies zien welke fietsenstallingen voldoen aan de eisen en wensen voor specifieke locaties en doeleinden.

Lees verder

Hogere parkeertarieven door marktwerking

15 sep om 10:48 uur
Het wordt steeds drukker in onze steden. Dat neemt de komende jaren alleen maar verder toe. Een forse…
Lees verder »

Parkeervoorziening The Grid technisch en esthetisch vernieuwd

10 sep om 16:22 uur
De bestaande afwerking van de aangrenzende parkeervoorziening van Business Center The Grid in Utrecht, was…
Lees verder »

Kwaliteitssprong fietsparkeren; uit én thuis!

7 sep om 09:19 uur
Een fietsenstalling kan een fietsnetwerk of herontwikkeling maken maar ook breken. Je kunt nog zo’n mooie (snel)…
Lees verder »

Fietsenstalling ov-knooppunt Capelsebrug flink uitgebreid

3 sep om 09:20 uur
De fietsenstalling bij het bus- en metrostation Capelsebrug is flink uitgebreid. Vanaf september zijn er in 430…
Lees verder »

Parkeren is prijzig

2 sep om 14:43 uur
Parkeren in de centra van de steden is niet gemakkelijker geworden en bovenal een stuk duurder als je een…
Lees verder »

Parkeervoorziening St. Antonius Ziekenhuis krijgt een nieuw jasje

19 aug om 13:09 uur
Als gevolg van weersinvloeden en mechanische belasting van auto’s, was het bovendek van het St. Antonius…
Lees verder »

Wordt de Amsterdamse Herengracht parkeervrij?

12 aug om 16:10 uurtimer2 min
Amsterdams wethouder Egbert de Vries (Verkeer) heeft een studie laten doen naar het parkeervrij maken van de…
Lees verder »

Geen kans meer op lekkages voor parkeerdek in Zeist

6 aug om 12:59 uur
In Zeist is het unieke en karakteristieke appartementencomplex Laan van Vollenhove gesitueerd. Het complex is zeer…
Lees verder »