Haags succes: 800 laadpalen en 5000 bezoekers per maand

vrijdag 24 november 2017
timer 2 min
“Vanaf 2020 verwacht ik dat we een kantelpunt bereiken en nieuwe autoproductie grotendeels elektrisch is”, vertelt Floris van Elzakker, projectleider 'Elektrisch vervoer' namens de gemeente Den Haag. Hij sprak op 23 november in het KennisCafé op vakbeurs Verkeer, Mobiliteit & Parkeren.

De gemeente Den Haag is koploper op het gebied van elektrisch laden. De gemeente heeft inmiddels al 800 laadpalen geplaatst, waar maandelijks 5000 unieke bezoekers gebruik van maken. Samen met het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur rolde de gemeente zelfs een tool uit voor de standaardisatie van laadinfrastructuur. Enkele voorbeelden van geslaagd beleid.

Acceptatieniveau

Van Elzakker merkt dat het plaatsen van elektrische laadpalen wel gepaard gaat met problemen. Zo accepteren wijkbewoners de komst van laadpalen aanvankelijk wel, maar naar verloop van tijd daalt het niveau. Pas als er vervolgens meer elektrische voertuigen gebruik van maken en er nog meer laadpalen bijkomen, stijgt het niveau weer.

Netbeheer

Ook is goed overleg met de netbeheerder van belang. “Eén auto opladen kost evenveel als vijf huishoudens per dag van stroom voorzien”, aldus de beleidsmedewerker, “dus moeten we goed bespreken op welke locaties we stroom uit het net kunnen halen en waar het nodig is.”

 

Zo noemt hij het voetbalstadion van ADO Den Haag als locatie die ‘niet ideaal’ is, omdat daar maar 17 voetbalwedstrijden per jaar worden gespeeld. “Dan kan je beter kiezen voor een congrescentrum, waar het hele jaar door activiteit is.”

Progressief beleid

In de loop der jaren is de gemeente Den Haag bovendien steeds progressiever laadpalen gaan plaatsen. Van Elzakker: “Op basis van indicatoren kunnen we voorspellen waar behoefte gaat komen voor laadinfra. Dus zodra die vraag er komt, zit de aanbesteding al in de pijplijn. Zo zijn we wel vraaggestuurd, maar toch proactief.”

Proeftuin

Ten slotte is de gemeente ook bezig met een ‘proeftuin’ creëren. “Zo hebben we een aanbesteding gedaan voor een laadlantaarn. Maar daarbij lopen we ook tegen ‘nieuwe’ struikelblokken aan. Zo moeten we bijvoorbeeld om tafel met de afdeling Openbare Verlichting (OVL)”, aldus Van Elzakker. 

Lees verder

ParkeerWekker voorkomt parkeerboete door scanauto

15 sep om 14:36 uur
Waar de markt handig inspeelde op mobiele snelheidsradars door middel van radardetectoren, speelt de Amsterdamse…
Lees verder »

Schiedam krijgt eerste houten parkeergarage van Nederland

15 sep om 10:41 uur
Continental Car Parks ontwikkelt volgend jaar de eerste houten parkeergarage van Nederland in Schiedam. Daarnaast…
Lees verder »

Amsterdam plaatst meer Parkeer en Loop-palen

26 aug om 14:19 uur
In Amsterdam zijn 'P+L'-palen geplaatst: Parkeer en Loop, als alternatief voor bijvoorbeeld de 'Park & Ride'.…
Lees verder »

Parkmobile maakt vinden van parkeerplek eenvoudiger

18 aug om 09:50 uur
Parkmobile introduceert 'Find & Park' in Amsterdam. Met de nieuwe mogelijkheid wordt het eenvoudiger om een…
Lees verder »

Parkeergarage Noord-Brabants ziekenhuis kan weer jaren mee

13 aug om 11:43 uur
Voor twee renovaties van een ziekenhuis in Noord-Brabant heeft Triflex producten en systemen geleverd. In 2018…
Lees verder »

Vijftien Rotterdamse parkeergarages beschikbaar via Parkmobile

13 aug om 10:54 uur
Vijftien Rotterdamse parkeergarages met ruim 6.300 parkeerplaatsen zijn sinds 1 augustus toegankelijk via de…
Lees verder »

Herontwikkeling historische Fenixloodsen

10 aug om 15:17 uur
Een uniek en historisch bouwwerk in Rotterdam: De Fenixloodsen. Wonen aan het water met een prachtig uitzicht, in…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »