Hanzeboog opvallende verbinding

woensdag 18 mei 2011
timer 3 min
Hanzeboog Tussen Zwolle en Hattem is de nieuwe Hanzeboog een opvallende verbinding tussen twee oevers van de IJssel. Sinds kort rijden de eerste treinen over het rode gevaarte. Nu alleen nog van Hattem naar Zwolle, over enige tijd ook de andere kant op.
Hanzeboog opvallende verbinding

{igallery 124}

Hanzeboog opvallende verbinding

Tussen Zwolle en Hattem is de nieuwe Hanzeboog een opvallende verbinding tussen twee oevers van de IJssel. Bovendien verbindt de brug twee provincies: Overijssel en Gelderland. Sinds kort rijden de eerste treinen over het rode gevaarte. Nu alleen nog van Hattem naar Zwolle, over enige tijd ook de andere kant op.

Goedkoper


De nieuwe, rode spoorbrug over de IJssel vervangt de bestaande spoorbrug. Met een lengte van bijna één kilometer en een doorvaarthoogte van tenminste negen meter is het een opvallend onderdeel van de Hanzelijn. Gekozen is voor een spoorbrug; dat is goedkoper dan een tunnel én er liggen al twee bruggen over de IJssel bij Zwolle.

Fietspad


De brug heeft diverse voordelen: Zo kunnen treinen en schepen er ongehinderd onderdoor. Naast de brug komt een fietspad, zodat de fietsafstand tussen Zwolle en Hattem een stuk korter wordt. Bovendien maken treinen straks een stuk minder lawaai door het betonnen brugdek

Eigen identiteit


De bouw is gestart in 2008 en wordt uitgevoerd door aannemer Welling Züblin samen met aannemer Max Bögl. Vanaf januari 2009 kwamen de stalen delen per schip vanuit Duitsland naar Zwolle. Voor het ontwerp tekent Paul Wintermans, van architectenbureau Quist Wintermans. Door zijn afwijkende vorm en opvallende kleur heeft de brug een eigen identiteit.

9.100 ton staal


De totale lengte van de brug bedraagt bijna een kilometer, het stuk boven de IJssel is 300 meter lang. De Hanzeboog is 26 meter hoog, gerekend vanaf NAP, de doorvaarhoogte is 9 meter. In totaal is 9.100 ton constructiestaal gebruikt, waarvan 2.500 ton in de hoofdoverspanning is verwerkt. Tot slot zit er 15.000 m3 beton in 18 pijlers.

Ruimte voor de Rivier


Bij de bouw van de nieuwe brug is rekening gehouden met het project 'Ruimte voor de Rivier' van Rijkswaterstaat. Daarom krijgt het water van de IJssel meer ruimte en is het rivierengebied beschermd tegen overstromingen.

Naamgeving


De naam 'Hanzeboog' werd onlangs bekend gemaakt door ProRail en ontwerper Quist Wintermans. Lezers van regionale krant De Stentor stuurden honderden suggesties in voor een naam voor de rode brug. De gemeenten Hattem en Zwolle stelden vervolgens een lijst samen van veertig potentiële namen. Daar werd weer een shortlist uit gemaakt met de namen 'Hanzeboog', 'De Rode Loper' en 'Hanzebrug' daarop. Uiteindelijk is gekozen voor 'Hanzeboog'.
 

Terug naar overzicht projecten >>>