Hoe een vernieuwende vervoersmethode gerealiseerd wordt

vrijdag 2 juni 2017
timer 3 min
Minister Schultz van Haegen heeft op donderdag 1 juni de eerste hyperloop-testfaciliteit van Europa geopend, op de campus van TU Delft. De testfaciliteit is gebouwd door startup Hardt Global Mobility en bouwbedrijf BAM. Hardt zelf kondigde aan om een operationeel hyperloopsysteem te willen realiseren. Binnen vier jaar wil het bedrijf een netwerk tussen twee steden gaan bouwen.

Ook maakte het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekend samen met Hardt en het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One een onderzoek te starten naar de mogelijkheden van hyperloop in Nederland. In dit onderzoek kijkt het ministerie onder meer naar de stand van de techniek, ruimtelijke inpassing en organisatie van een hyperloopsysteem.

 

Minister Schultz: “In de mobiliteit is met zelfrijdende voertuigen, platooning trucks en drones een nieuw tijdperk begonnen. We willen in Nederland de Europese proeftuin zijn voor deze innovatieve en duurzame mobiliteit en meer kennis opbouwen. De hyperloop is snel, innovatief, stil en duurzaam en daarmee zeer interessant voor de mobiliteit van de toekomst.“

The Green Village

Met deze testfaciliteit, een 30 meter lange buis met een buitendiameter van 3,2 meter, gaat Hardt op lage snelheid alle belangrijke systemen in een vacuüm testen. Het gaat onder meer om het testen van de veiligheid, de voortstuwing, het zweven en het stabiliseren van het hyperloopvoertuig. In een hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met zeer weinig luchtweerstand reizen.

 

                Lees ook: Europa's eerste testfaciliteit voor de hyperloop komt in Delft

 

Hardt onderzoekt in samenwerking met de TU Delft en BAM ook sociale vraagstukken rond het nieuwe vervoersmiddel. Om de inpassing van de hyperloop in een woon-, werk- en leefomgeving te onderzoeken, staat de testfaciliteit op The Green Village op de campus van de TU Delft.

Afstand doet er niet toe

Met een hyperloopnetwerk in Nederland, moet de Randstad in minder dan een halfuur vanuit alle hoeken van het land bereikbaar zijn. De hyperloop kan daarmee grote steden ontlasten. Een Europees hyperloopnetwerk zou betekenen dat men over een heel continent met hetzelfde gemak kan reizen waarmee men nu door een grote stad reist met de metro. Tim Houter, CEO van Hardt: “Wij creëren een wereld waarin afstand niet meer uitmaakt. Waarin je de vrijheid hebt om te kunnen wonen en werken waar je maar wilt.”

Stappenplan

De testfaciliteit die vandaag is onthuld is de eerste in een reeks die gepland staat om stapsgewijs het eerste hyperlooptraject te realiseren. Nadat tests zijn uitgevoerd op het huidige traject, met lage snelheid, wil de startup een testfaciliteit bouwen waarin de systemen op hoge snelheden getest kunnen worden. Wanneer alle technieken bewezen zijn kan de bouw van een traject tussen twee steden starten om mensen en goederen te vervoeren. 

 

De officiële opening van de hyperloop-testfacuiliteit in Delft