Is uw dienstverlening in 2017 online toegankelijk?

dinsdag 21 oktober 2014
timer 3 min
Minister Plasterk wil dat de overheid alle dienstverlening vanaf 2017 online beschikbaar maakt voor burgers en bedrijven. Gemeenten hebben dus nog twee jaar om de burgers en bedrijven écht centraal te stellen in hun online dienstverlening. Het bedrijf Everest deed onderzoek naar hoe burgers op dit moment online zaken doen met de overheid en hoe burgers de online dienstverlening van de overheid ervaren.

 

De bevindingen van dit onderzoek zijn te lezen in het rapport ‘Hoe ervaren burgers de online dienstverlening

Uit het rapport blijkt dat burgers af willen van het fysiek contact met de overheid. Burgers geven aan: ‘Digitaal waar het kan en persoonlijk waar het moet’. De burgers gebruiken bij voorkeur de desktop (65%) voor de digitale dienstverlening. Smartphones en tablets worden nu nog maar in 21% van de gevallen gebruikt. Dat de smartphone en de tablet zo weinig gebruikt worden komt omdat veel websites van de overheid op dit moment nog niet geschikt zijn voor andere devices dan de desktop. De burgers willen graag 24/7 gebruik kunnen maken van de online dienstverlening. Burgers vinden e-mail een ideaal medium om door de overheid geïnformeerd te worden.

P1 helpt inmiddels al 12 gemeenten met het digitaliseren van hun parkeerdiensten zoals: het aanvragen van de parkeervergunning, parkeerontheffing, bezoekers parkeren (digitale oplossing i.p.v. gebruik kraskaarten), parkeerabonnement, toegangsrechten stadsafsluiting, het online betalen naheffing parkeerbelasting, online indienen bezwaar- en/of beroepsschriften, en het melden van storingen aan de parkeerapparatuur. Het digitale loket van P1 is een klantvriendelijke webshop waar burgers terecht kunnen voor hun parkeerproducten. De P1 webshop bieden wij ook aan in de huisstijl van de gemeente. In de webshop worden burgers door het aanvraagproces geleid en krijgen direct een uitgebreide toelichting op de te verstrekken gegevens. Na een positieve (geautomatiseerde) toets en betaling via iDEAL is de aangevraagde vergunning, ontheffing of bezoekerspas direct geldig. Door de koppeling met diverse databases, zoals die van de RDW en het DigiD, toetst de applicatie permanent de rechtmatigheid van uitgegeven parkeerproducten.

De digitale bezoekersregeling onderscheidt zich door gebruikersgemak. De inwoners kunnen hun bezoek aanmelden via internet, SMS of telefonisch. P1 helpt graag uw gemeente de doelstelling van de digitale parkeerdienstverlening per 2017 te realiseren. Middels onze webshop ontzorgen wij uw burgers en u volledig. De applicatie is flexibel, geheel conform uw wensen in te richten. Naast de inrichting kunnen wij ook het beheer uit handen nemen. Desgevraagd richten wij ook een front-office voor u in, zodat een aanvraag op het gemeentehuis mogelijk blijft. Met P1 haalt u een partner in huis met kennis van (parkeer)zaken. Wij denken graag met u mee over maatwerkoplossingen die aansluiten bij uw parkeerbeleid. Wilt u extra informatie: acquisitie@p1.nl of 070 – 370 50 70.

Lees verder

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »

Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

25 jun om 22:39 uurtimer2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Scanauto gaat controleren in blauwe zones Diemen

24 jun om 10:06 uur
De gemeente Diemen heeft Spark om ondersteuning gevraagd bij het vormgeven van een aanbesteding van een nieuwe…
Lees verder »

TrafficSupply Belgium ziet het groots…

23 jun om 13:30 uur
Met een grote expertise wil TrafficSupply Belgium de online markt veroveren vanuit Hasselt. Een enthousiast team…
Lees verder »

IenW rolt 45 slimme laadpleinen uit in Nederland

15 jun om 11:18 uur
Op 45 plekken in Nederland worden slimme laadpleinen ingericht, die ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Op…
Lees verder »