Meer met minder voor een beter ontwerp

woensdag 3 oktober 2012
timer 3 min
Toekomstige ruimtelijke opgaven zullen, nog meer dan op dit moment, vragen om een balans tussen verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit, verkeersafwikkeling en stedelijk functioneren, leefbaarheid en bereikbaarheid.
Meer met minder voor een beter ontwerp

Paper


En dat alles met minder financiële mogelijkheden, minder regels en een sobere inrichting van de openbare ruimte. De paper 'Meer met minder ontwerp' gaat nader in op deze toekomstige ruimtelijke opgaven, geplaatst in de maatschappelijke context.
Een integrale aanpak is onontbeerlijk om de genoemde balans te kunnen bereiken. Hiervoor is samenwerking (in plaats van de op dit moment gangbare afstemming) tussen verschillende vakdisciplines noodzakelijk. De kern van het betoog richt zich op een aantal concrete aangrijpingspunten voor een betere samenwerking tussen verkeerskundigen en stedenbouwkundigen, ruimtelijk ordenaars en ruimtelijke planners.

Download hier de paper 'Meer met minder ontwerp >>>



Toekomstige opgaven zijn integrale opgaven


Onder invloed van diverse ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, financiering, kwaliteit en betrokkenheid zullen ook de opgaven voor ruimtelijk ontwerpers en verkeerskundigen veranderen. Meer dan in de huidige situatie zullen deze opgaven zich bevinden op het snijvlak van disciplines. Zo heeft de keuze voor de locatie van nieuwe ontwikkelingen effect op het gebruik van het omringende wegennet en kan dit effect hebben op de bereikbaarheid van andere locaties. Ook heeft de kwaliteit van de inrichting van de mobiliteitsvoorzieningen groot effect op de kwaliteit van de openbare ruimte.

Samenwerking in plaats van afstemming


Een integrale benadering van ruimte en mobiliteit is in de praktijk geen vanzelfsprekendheid. Daardoor worden de beoogde doelen meestal niet geheel behaald, betrokken disciplines zijn slecht van elkaars plannen op de hoogte en de totale kosten stijgen fors. Dat samenwerking een positief effect heeft op de kwaliteit van plannen en de leefomgeving is daarom breed gedragen. Samenwerking wordt echter vaak verward met afstemming; de eerste fasen van het planproces zijn dan al gepasseerd. Samenwerking biedt een veel betere basis voor kwalitatief hoogwaardige plannen, interdisciplinaire afstemming, een prettige werksfeer en kostenreductie.

Aangrijpingspunten


Betere samenwerking kan tot stand worden gebracht met onder meer de volgende aangrijpingspunten:
- Stel een gezamenlijke visie op van het eindproduct. Wie gaan er van het plangebied gebruik maken en hoe ziet dat gebruik eruit?
- Zorg voor een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid t.a.v. het totale programma van eisen.
- Creëer helderheid over aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid en de verschillen in benadering die daarmee gepaard gaan.

Tekst: Marleen Hovens – CROW, Miranda Thush – thuisraadRO

Terug naar overzicht nieuws >>>