Mobiliteit hoger op politieke agenda

dinsdag 16 oktober 2018
timer 3 min
Mobiliteit moet hoger op de politieke agenda. Dat is de hartekreet van Alex Colthoff, adjunct-directeur van de Vervoerregio Amsterdam. Hij ziet de komende jaren enkele forse uitdagingen, zowel op het gebied van parkeren (auto en fiets) als op het gebied van OV.

Alex Colthoff is adjunct-directeur van de Vervoerregio Amsterdam, een formeel samenwerkingsverband van 15  gemeenten in de regio Amsterdam. “We zijn in deze vorm op 1 januari 2017 formeel ingesteld door het Rijk en hebben ook een wettelijke verplichting om op het gebied van verkeer en vervoer samen te werken. Van het Rijk hebben we een budget gekregen van gemiddeld 400-450 miljoen euro per jaar om die samenwerking te accommoderen.” De Vervoerregio Amsterdam is een voortzetting van een van de zeven stadsregio’s, die voor 2017 bestonden en zich naast Verkeer en vervoer ook verplicht bezighielden met Economie, Volkshuisvesting, Wonen en tot 2015 Jeugdzorg. Vervoerregio Amsterdam is naast de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de enige stadsregio die sinds 2017 hun bevoegdheden op het gebied van Verkeer en vervoer hebben behouden. De overige bevoegdheden zijn afgestoten en naar andere instanties overgegaan.

Breed regionale mobiliteit faciliteren

De Vervoerregio Amsterdam moet het regionaal verkeer en vervoer, c.q. de regionale mobiliteit te faciliteren in de brede zin van het woord. “Wij zijn dus niet een OV-organisatie zoals veel mensen denken. Het staat ons Algemeen Bestuur vrij om het budget binnen verkeer en vervoer te besteden zolang we daarmee maar het brede mobiliteitsbeleid goed faciliteren. Dat zou in theorie betekenen dat we ook bijvoorbeeld iedereen een fiets kunnen geven om zo de mobiliteit te bevorderen. Wel focussen we ons op een aantal zaken: zo is het verkeer op het hoofdwegennet primair een verantwoordelijkheid van het Rijk, al zullen we indien nodig wel ondersteunen. Ook houden we ons niet bezig met de luchtvaart met uitzondering van de landzijdige bereikbaarheid van de luchthaven. En we houden ons niet bezig met het allerlaagste schaalniveau zoals verkeer binnen voetgangersgebieden.”

 

Hoewel de Vervoerregio Amsterdam zich niet bezighoudt met de infrastructuur van rijkswegen, heeft de Vervoerregio wel samen met gemeenten, provincie en het Rijk de ‘Netwerkvisie 2020 Noord-Holland; per saldo beter’ gemaakt. “Daarin worden afspraken gemaakt om het wegennet zo optimaal mogelijk te gebruiken. Zo is er bijvoorbeeld al vijftien jaar geleden afgesproken dat de A10 altijd moet blijven functioneren, omdat het als het ware een levensader van het gebied is. In die Netwerkvisie zit ook een project, waarin we als Vervoerregio participeren, de Praktijkproef Amsterdam. Daarbij kijken we of er slimme systemen zijn te ontwikkelen, waarbij voertuigen praten met verkeersregelinstallaties om zo te zien waar nog rek in je netwerk zit. Zodat je met minimale investeringen toch maximale capaciteit kunt faciliteren. Verder zijn we vaak intermediair tussen provincie, Rijk en gemeenten. Daarin heeft de Vervoerregio Amsterdam dus duidelijk een toegevoegde waarde.”

 

Verder lezen? Lees het hele artikel hier.

 

Dit artikel verscheen in Parkeer24, nummer 4, oktober 2018.