'Mobipunt is meer dan een commerciële hub'

maandag 9 maart 2020
timer 2 min
De Vlaamse overheid investeert 4 miljoen euro in negen nieuwe mobipunten. “Een mobipunt is meer dan een commerciële hub”, legt Maurice van der Meché van adviesbureau Advier uit.

In totaal gaat er 4,25 miljoen euro gepaard met de uitrol van deze negen mobipunten in Vlaanderen. Op deze ov-locaties kunnen onder meer deelauto’s, -fietsen en laadpalen aanwezig zijn. Via innovatie kan mobiliteit fors verbeteren, vertelt de Vlaamse minister Crevits aan VRT nieuws. Zes nieuwe mobipunten komen in Vlaams-Brabant, vanwege de minder hinderstrategie rond de werken aan de Ring rond Brussel, en drie in West-Vlaanderen omdat daar minder ov-mogelijkheden zijn.


Een slim mobipunt is een herkenbare plek, vaak bij een ov-locatie, waar mensen een aantal vervoermogelijkheden bij elkaar zien, zegt Crevits. “Het is belangrijk dat we in Vlaanderen daarin investeren. Om de alternatieven makkelijker te maken, naar duurzamer en openbaar vervoer. En dat net op de plaatsen waar er nood aan is."

‘Meer dan een hub’

Is dat dan eigenlijk niet hetzelfde als een hub? Nee, zegt Maurice van der Meché van adviesbureau Advier. Volgens hem is het meer dan een definitiekwestie. “Je ziet dat marktpartijen hubs ontwikkelen met één of meer modaliteiten en een stukje service eromheen. Vaak leveren die partijen zelf de vervoermiddelen, zoals deelfietsen of -auto’s. Bij mobipunten gaat het om meer dan dat: op de mobipunten komen verschillende dienstverleningen en modaliteiten bij elkaar.”


Per mobipunt kan dat er dus ook verschillend uitzien. “We overleggen per situatie met de ondernemers en bewoners, om zo lokale problemen inzichtelijk te krijgen en op te lossen. Bij het ene mobipunt haken bijvoorbeeld logistieke partners aan, bij de andere juist niet.” De rol van Advier is vooral adviserend en het bureau levert dus niet zelf de voertuigen. Vanwege de Europese subsidie is er geen commercieel karakter.

In Nederland

In Nederland worden momenteel 14 mobipunten ontwikkeld in de Kop van Noord-Holland. Ook in bij diverse nieuwbouwprojecten werkt Advier aan de uitrol van mobipunten, zoals in de wijk Parkrijk in Rijswijk.

Lees verder

Veranderende steden door infrastructuur en mobiliteit

24 feb om 11:28 uur
Stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit zijn nauw met elkaar verbonden. De verbinding tussen woon-…
Lees verder »

Mooiste rotonde van Nederland ademt groen

5 feb om 12:06 uur
De kleurrijke rotonde in het Noord-Hollandse dorp Warmerhuizen is uitgeroepen tot de Mooiste Rotonde van Nederland…
Lees verder »

Duurzaamheid hoog in het vaandel

7 jan om 10:27 uur
Valmont is leverancier van diverse soorten masten. “Stalen, aluminium en zelfs houten masten”, vertelt Jos Bergh,…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Voorkom verrassingen

15 dec 2020
“Infrastructuur is een middel om gedrag te sturen”, stellen Matthijs van Orsouw en Kirsten van Merwijk van XTNT. “…
Lees verder »

De huiselijkheid van een mega-parkeergarage

14 dec 2020
Geen imponerende innovaties maar ‘goede samenwerking’ en hoge eisen aan ‘warmte en gastvrijheid’ brachten ‘het…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »

Gronausestraat, Losser: Van barrière naar integraal onderdeel

8 dec 2020
De Gronausestraat in Losser was een doorgaande weg die het centrumgebied in tweeën splitste. Na herinrichting…
Lees verder »