Nieuwe aanpassing VCP Hoofddorp

maandag 9 mei 2011
timer 3 min
De gemeente hoofddorp gaat het Verkeerscirculatieplan (VCP) opnieuw aanpassen. Het autoverkeer stroomt slecht door en de voorzieningen voor de fiets en het openbaar vervoer kunnen beter. Het VCP uit 2007 moest dit oplossen, maar de maatregelen voldoen nog steeds niet
Nieuwe aanpassing VCP Hoofddorp

 

Deltaplan Bereikbaarheid


De bereikbaarheid laat nog steeds te wensen over. Volgens verkeerswethouder Michel Bezuijen wilde het college niet wachten tot het zogeheten Deltaplan Bereikbaarheid voor de hele gemeente klaar is. Tussen de coalitiepartijen was namelijk al overeengekomen dat knelpunten met voorrang zouden worden opgelost en daar is in Hoofddorp-Centrum sprake van. De meest opvallende verandering is dat de inrichting van de Hoofddorp-Oostzijde opnieuw wordt veranderd. Daar lag ook voor menig automobilist de grootste pijn.

Busbaan vervalt


In de toekomst zal het verkeer uit het zuiden (vanuit de richting Nieuw-Vennep) nog steeds bij het Burgemeester van Stamplein naar rechts moeten afbuigen en kan niet recht door rijden. 'Dat heeft een nadelig effect voor de doorstroming van het verkeer en belemmert dit', aldus Bezuijen. Nieuw is dat de busbaan tussen het plein richting fontein vervalt. Links afslaan naar het Van Stamplein wordt weer toegestaan en het verkeer kan ook weer naar het zuiden richting Nieuw-Vennep doorrijden.


Eenrichtingsverkeer


Er wordt opnieuw eenrichtingsverkeer ingesteld op de Kruisweg tussen de rotonde met de fontein (Draverslaan) en de Nieuweweg. Dit deel van de Kruisweg wordt opnieuw ingericht, wat een miljoen euro kost. Het eenrichtingsverkeer op de Nieuweweg richting Burgemeester Pabstlaan wordt omgedraaid, zodat de automobilist vanaf de Kruisweg af kan slaan. Er komt geen rechtsafstrook op de Hoofdweg-Oostzijde richt Burg. Pabstlaan. De situatie op de Nieuweweg bij de Piratenweg-Cor van der Meerstraat wordt verbeterd door het aanbrengen van korte linksaf-opstelstroken in beide richtingen in de middenberm. Op dit moment ontstaan daar geregeld gevaarlijke situaties, omdat menig automobilist zich niet laat weerhouden door de beperkingen die er nu zijn.

Fietsstroken


In het verleden was sprake van het aanleggen van een vrijliggend fietspad aan de Hoofdweg-Oostzijde in het centrum. Dat is nu van de baan, omdat het volgens Bezuijen te duur wordt. Wel worden fietsstroken op de bestaande weg aangebracht. Fietsroutes worden duidelijker aangegeven. Automobilisten worden via een speciaal elektronisch informatiesysteem op de binnenring van Hoofddorp naar de parkeergarages verwezen.

Kiezen in de parkeergarage


De ondernemers uit het centrum hebben nog een variant aangereikt, waarbij het verkeer dat uit zuiden kwam op de Hoofdweg-Oostzijde ook door kon rijden. In de parkeergarage zou men al moeten kiezen welke richting uit te gaan. 'Daar waren we geen voorstander van', aldus Bezuijen. Voor de zomer wil Bezuijen met bewoners en ondernemers praten, zodat de maatregelen na de zomer kunnen worden ingevoerd. De kosten voor álle maatregelen die nu worden uitgevoerd, inclusief de herinrichting van de Kruisweg, zijn 2,6 miljoen euro. Uit evaluatie van de te nemen maatregelen moet blijken of verdere aanpassingen nodig zijn.

Bron: Witte Weekblad
 

Terug naar overzicht nieuws >>>