Noodgedwongen praktijkproef betaald versus gratis parkeren

woensdag 9 december 2015
timer 2 min
Is gratis parkeren wel of niet de oplossing om meer bezoek naar de winkels in de binnenstad te krijgen? Voor- en tegenstanders worden het er niet over eens. In Kampen leidden haperende parkeerautomaten tot een noodgedwongen praktijkproef.

Betaald parkeren on hold

De gemeente Kampen besloot half december 2014 het hele betaald parkeren on hold te zetten en eerst de storingen te verhelpen voordat ze het betaald parkeren opnieuw zouden invoeren. De ontwikkelingen werden met grote belangstelling gevolgd door BonoTraffics, een verkeerskundig adviesbureau dat in de binnenstad van Kampen is gevestigd.


Onderzoek daadwerkelijke efffecten

Het bureau besloot voor eigen rekening een onderzoek te gaan doen over de daadwerkelijke effecten van het (tijdelijk) afschaffen van betaald parkeren. Het bureau telde het aantal auto’s in het centrumgebied waar betaald parkeren gold en op de drie grote gratis parkeerterreinen op loopafstand net buiten de binnenstad. De tellingen werden uitgevoerd in januari, februari en maart, op een werkdag en op een zaterdag, zowel om 6.00 uur, 9.00 uur en 11.00 uur ’s ochtends.


Meer auto's niet meer klandizie

Uit data-analyse bleek dat zowel bewoners, werkers als bezoekers steeds meer in de binnenstad gaan parkeren en steeds minder op de drie grote buitenterreinen. Het bureau hield na de herinvoering van betaald parkeren ook een enquete over de vervoerswijze, waarop mensen naar de binnenstad kwamen. Daaruit kwam naar voren, dat maar 30 procent met de auto kwam, 40 procent met de fiets en 25 procent lopend en 5 procent met het openbaar vervoer. Het bleek dat in de periode van gratis parkeren in het centrum niet zozeer meer bezoekers naar de binnenstad kwamen, maar dat zich vooral een modaliteitsverschuiving voordeed. Winkeliers onderschreven dat beeld: er kwamen wel meer auto’s, maar niet meer klandizie. 


Alles over de praktijkproef in Kampen leest u in het komend nummer van Parkeer24. Ontvangt u het magazine niet? Klik hier voor informatie over uw lidmaatschap.

Wat leverde gratis parkeren Kampen op? Meer auto's in de binnenstad, niet meer klandizie

Lees verder

Pleidooi voor extra parkeervergunningen Amsterdamse docenten

27 mei om 10:03 uur
CDA-gemeenteraadsleden voor de Amsterdamse gemeenteraad Lotte Schipper en Diederik Boomsma pleiten ervoor om extra…
Lees verder »

Checklist: parkeren in de anderhalvemeter-samenleving

19 mei om 12:45 uur
COVID-19 zorgt ervoor dat ook met andere ogen gekeken moet worden naar de invulling van het parkeervraagstuk. Hoe…
Lees verder »

Einde aan gratis parkeren Birò's

14 mei om 10:40 uurtimer5 min
De landelijke wetgeving zorgt voor een einde aan de onduidelijkheid rondom het parkeren van Birò's, Carvers en…
Lees verder »

Veilige en duidelijke parkeerplaatsen

13 mei om 14:49 uurtimer1 min
In parkeergarages door heel Nederland zie je naast de standaard parkeerplekken een grote diversiteit aan speciale…
Lees verder »

Parkeerdata bevestigen mobiliteitsherstel in Europa

12 mei om 11:40 uur
Parkeerdata uit zeven Europese landen bevestigen dat de mobiliteit in Europa herstelt en dat digitale…
Lees verder »

Bereid je voor op een flexibele werkomgeving met smart parking

11 mei om 12:03 uur
Na een lange periode in de wachtstand, krijgt Nederland eindelijk weer wat ruimte. In zijn persconferentie…
Lees verder »

Natuurmonumenten wil betaald parkeren invoeren

21 apr om 11:41 uur
Om het beheer van natuurgebieden te bekostigen, wil Natuurmonumenten dit jaar nog betaald parkeren gaan invoeren.…
Lees verder »

Kolossale parkeergarage bij Jumbo Nieuwegein opgeleverd

16 apr om 14:49 uurtimer4 min
De parkeergarage bij het nieuwe distributiecentrum van Jumbo in Nieuwegein is klaar. In bouwteamverband werd de…
Lees verder »