Parkeerplaatsen verdwijnen in autoluw Rotterdam

donderdag 29 maart 2018
timer 2 min
De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen gemeenteraadsperiode ingezet op het creëren van een autoluwere en aantrekkelijkere binnenstad. En dat zal ook de komende jaren de inzet zijn: tot 2020 moeten nog 400 parkeerplaatsen per jaar van straat verdwijnen.

De transformatie van stad voor de auto naar City Lounge aan de rivier werd in 2005 al ingezet, nadat stedenbouwkundige Jan Gehl een analyse van de stad maakte. Deze visie werd in 2008 vastgelegd in het Binnenstadsplan ‘De Binnenstad als City Lounge’.


Daarbij werd ingezet op een vergroting van de parkeercapaciteit in parkeergarages, waardoor het aantal parkeerplaatsen op straatniveau verminderd kan worden. Jasper van der Hoop, planoloog bij de gemeente, vertelt dat er inmiddels al 1700 parkeerplaatsen op straat zijn verwijderd. In 2020 moeten dit er 3000 zijn.

Vrijstelling op parkeernormen

Om de ambities kracht bij te zetten, werd in februari de ‘Beleidsregeling Parkeernormen auto en fiets gemeente Rotterdam 2018’ aangenomen. Belangrijkste verandering ten opzichte van de oude normen, is de toevoeging van bijzondere vrijstellingen. Van der Hoop vertelt dat de aanvrager de mogelijkheid heeft de parkeereis te verlagen op basis van bijvoorbeeld nabijgelegen ov-locaties, deelautoconcepten of MaaS-diensten.


“We zien dat vooral jongeren steeds minder vaak een auto bezitten en er in bestaand bouw somsis van een overcapaciteit aan parkeerplaatsen”, zegt hij. “Wij geven de ontwikkelaar daarom de mogelijkheid de parkeernormen te verlagen door middel van bijzondere vrijstellingen.” Als zo’n vrijstelling wordt aangevraagd, vervalt daarmee voor de bewoners of eigenaren vervolgens wel de mogelijkheid om met een volverklaring vergunning op straat te verkrijgen, wanneer de parkeergarage van het gebouw volledig bezet is. In de oude regels was dat nog niet het geval.

Parkeertarieven verschuiven

Ook moet het gebruikmaken van de parkeergarages gestimuleerd worden, aldus planoloog Van der Hoop. En dat gebeurt door de tarieven te veranderen: terwijl het tarief in gemeentelijke openbare parkeergarages de afgelopen jaren werd verlaagd, werd op hetzelfde moment het tarief op straat verhoogd. “Dat vangt het weghalen van de grote hoeveelheden straatparkeerplaatsen op en heeft een stijging van het gebruik van de gemeentelijke openbare parkeergarages tot gevolg”.

 

Per 1 juli 2017 werd bovendien het parkeertarief op drie P+R-voorzieningen weer gratis gemaakt. Aanvankelijk was het tarief 2 euro per uur, maar dat leidde tot een structureel lagere bezettingsgraad. Volgens Van der Hoop heeft het gratis maken inmiddels al geleid tot een stijging van 30 procent in de bezetting.

Lees verder

Data uit voertuigen: dit is het moment om in te stappen

25 jan om 14:20 uur
Auto’s zijn niet de oorzaak van verkeersongelukken. Automobilisten helaas wel. Want zoals genoeglijk bekend is…
Lees verder »

Circulaire en modulaire fietsenstalling is de nieuwste innovatie

18 jan om 16:17 uur
Ton Kooymans, eigenaar Street Stuff, is ontwerper en ondernemer in hart en nieren en richt zich op de toekomst van…
Lees verder »

Achtlaagse parkeertoren geopend in Leidsche Rijn

12 jan om 14:46 uur
Aan het Berlijnplein in Utrecht is een bijzonder parkeergebouw gerealiseerd dat met een opvallende toren een icoon…
Lees verder »

FietsParkeur introduceert nieuwe normen fietsparkeervoorzieningen

11 jan om 11:49 uur
FietsParkeur is hét keurmerk voor veiliger, duurzame en comfortabele fietsvoorzieningen. De stichting heeft nieuwe…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

‘Probleemwegdekken’ succesvol behandelen

5 jan om 13:34 uur
Decennialang worden hoogovenslakken gebruikt als fundament bij de aanleg van wegen. De slakken zijn een…
Lees verder »

Fastned opent eerste snellaadstation bij REWE-supermarkt

16 dec 2020
Fastned heeft de eerste van een geplande reeks snellaadstations geplaatst bij Duitse REWE-supermarkten. Zo kunnen…
Lees verder »

Veilige en esthetische afwerking parkeergarage Leidschendam

15 dec 2020
In Leidschendam wordt er sinds 2016 hard gewerkt aan het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland. Het…
Lees verder »