Parkeersensoren bewijzen effectiviteit bij aanpak zoekverkeer

maandag 26 november 2012
timer 3 min
Onlangs heeft Winterswijk de verkeerseffecten laten onderzoeken van het parkeerverwijssysteem dat de gemeente eerder dit jaar liet installeren. Parkeerplaatsen in het centrum van Winterswijk werden voorzien van parkeersensoren van Nedap, met als doel op piekmomenten de parkeerdruk te spreiden en de bereikbaarheid te verbeteren. Conclusie van het onderzoek is dat parkeersensoren van Nedap, gekoppeld aan het nieuwe parkeerverwijssysteem, een zichtbaar positief effect hebben op aanpak van het zoekverkeer in Winterswijk.

Parkeersensoren bewijzen effectiviteit bij aanpak zoekverkeer

Het zoekverkeer is sterk verminderd doordat het parkeeraanbod beter wordt benut. Daarnaast wordt de actuele parkeerverwijzing als zeer nuttig ervaren door automobilisten. Dit blijkt uit de analyse die de gemeente Winterswijk liet uitvoeren door adviesburo Keypoint Consultancy. Keypoint analyseerde behalve de parkeerbezetting voor en na het in werking treden van het systeem ook de ervaringen van de automobilisten.

 


Parkeerbezetting
- Het parkeersysteem zorgt voor minder zoekverkeer op piekmomenten. De parkeerfaciliteiten Peperbus, De Wheme en Blikbak worden makkelijker gevonden en beter benut. 
- Op zaterdagen is de gemiddelde parkeerbezetting op alle parkeerfaciliteiten structureel toegenomen; op Peperbus met een toename van 16%. 
- Ook de laatste vrije parkeerplaatsen op parkeerfaciliteiten De Wheme en Blikbak worden vaker gevonden. Voor het in werking treden van het parkeersysteem waren deze terreinen niet één keer volledig bezet, na het in werking treden zijn deze parkeerfaciliteiten regelmatig maximaal bezet. 
- De parkeerterreinen lopen eerder op de dag vol. 
- Een betere benutting betekent ook dat minder (snel) realisatie van extra parkeerplaatsen nodig is. 

Gebruikerservaring
- Het geleidingssysteem wordt door 89% van de parkeerders als nuttig en klantvriendelijk beoordeeld. 
- 23% van de respondenten die het parkeerverwijssysteem waarnemen, geeft aan de keuze voor het parkeerterrein te baseren op de actuele informatie op de verwijsborden langs de invalroute. Dit beïnvloedingspercentage is hoog in vergelijking met percentages van 10% tot 15% uit eerdere onderzoeken in Nederland. 
- 47% van de ondervraagden neemt de verwijsborden bewust waar. Dat percentage is lager dan eerdere resultaten uit het vergelijkbare onderzoeken in Nederland. Een verklaring hiervoor is gevonden in het aantal bezoekers dat reeds bekend is met de lokale parkeersituatie. 

Plan van aanpak parkeren
In 2008 liet de gemeente Winterswijk door adviesburo Keypoint de parkeersituatie in het centrum analyseren. De gemeente ondervond hinder van de toenemende parkeerdruk en verminderde bereikbaarheid. Op piekmomenten zorgde dat voor veel  overlast in de omliggende woonwijken en vermindering van de levenskwaliteit voor bewoners. Daarop ontwikkelde gemeente Winterswijk een plan van aanpak rondom het parkeren in het centrum. 

Om de voertuigspreiding over de parkeerterreinen te verbeteren, het zoekverkeer in de omliggende woonwijken te verminderen en bezoekers een optimale parkeerservice te kunnen bieden gaf de gemeente Winterswijk het technologiebedrijf Nedap de opdracht de parkeerterreinen De Wheme, Blikbak en Peperbus te voorzien van draadloze sensoren die de actuele voertuigbezetting meten. Borden langs de invalsroutes naar het centrum informeren bezoekers over de beschikbare capaciteit en verwijzen deze naar vrije parkeerplaatsen.

Draadloze parkeersensoren
SENSIT van Nedap bestaat uit een netwerk van draadloze parkeersensoren die de bezetting van iedere afzonderlijke parkeerplaats detecteren. Dit bezettingssysteem verschaft realtime parkeerinformatie die benut kan worden om het zoekverkeer in steden en dorpen beter te geleiden naar vrije parkeerplaatsen. Bestuurders ervaren hierdoor minder parkeerstress en lokale overheden hebben voordeel bij een vlotte verkeersdoorstroming, een vermindering van uitlaatgassen, het beter benutten van parkeercapaciteit en  een maximaal rendement op parkeerinvesteringen. 

Lees verder

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »

Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

25 jun om 22:39 uurtimer2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Scanauto gaat controleren in blauwe zones Diemen

24 jun om 10:06 uur
De gemeente Diemen heeft Spark om ondersteuning gevraagd bij het vormgeven van een aanbesteding van een nieuwe…
Lees verder »

TrafficSupply Belgium ziet het groots…

23 jun om 13:30 uur
Met een grote expertise wil TrafficSupply Belgium de online markt veroveren vanuit Hasselt. Een enthousiast team…
Lees verder »

IenW rolt 45 slimme laadpleinen uit in Nederland

15 jun om 11:18 uur
Op 45 plekken in Nederland worden slimme laadpleinen ingericht, die ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Op…
Lees verder »