Praktijktesten met truck platooning

maandag 27 november 2017
timer 3 min
Het consortium EcoTwin, bestaande uit TNO, DAF, NXP en Ricardo, vindt de tijd rijp om platooningtechnologie op de openbare weg te testen. “De logistieke markt staat te popelen om dit toe te passen,” zegt projectleider Eymert van Rooij van TNO. “Overheden en andere belanghebbenden moeten niet afwachten, maar in actie komen en met deze technologie verder gaan!”

In april 2016 stelden TNO en Rijkswaterstaat de Visie Truck Platooning 2025 op. De ontwikkeling van de platooningtechnologie voor vrachtwagens sluit hier goed op aan. “We hebben drie trucks gebouwd en deze uitvoerig getest op een proefbaan,” vertelt Van Rooij.  


De trucks kunnen inmiddels, volledig geautomatiseerd, op 0,3 seconden afstand van elkaar rijden, doordat ze via datacommunicatie onderling verbonden zijn. Dat leidt tot brandstofbesparing, vermindering van CO2-emissiesbetere verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. 

Maatschappelijke acceptatie 

Ook werden stappen gezet in de manier waarop de vrachtwagens reageren op sensoren (van radars, camera’s en voertuig-voertuigcommunicatiesysteem ‘V2V’) en de manier waarop voertuig- en de platooningcontrols samenhangen. “De sensoren moeten afstanden zien, communicatie herkennen en belijning detecteren. Dat vergt nogal wat werk,” vertelt de projectleider van EcoTwin. 


Nu de technologie zo ver is, moet gewerkt worden aan maatschappelijke acceptatie. “We hebben gewerkt aan een concept dat onder álle omstandigheden te vertrouwen moet zijn. We hebben de technologie ontwikkeld die dat mogelijk maakt. Door de openbare weg op te gaan, kunnen we de voordelen van truck platooning aantonen en kan de maatschappij vertrouwd raken met het concept. 

Juridisch optimaliseren 

De technologische ontwikkelingen zijn een eerste stap, stelt Van Rooij. “Er is nog geen regelgeving voor platooning. Daarvoor ligt de bal bij overheden.” Als voorbeeld noemt hij dat chauffeurs juridisch gezien hun handen niet van het stuur mogen halen. Ook mogen zij niet op 0,3 seconden afstand van elkaar rijden. “Daarom moeten we toewerken naar optimalisatie.” 


Want
 door binnen tien meter van de voorganger te rijden, ontstaat een groot aerodynamisch voordeel. “Nadeel is alleen dat de chauffeur onvoldoende vooruit kan zien. Daarom moet de techniek het in verschillende situaties overnemen. De technologische ontwikkeling is er op gericht om dit goed en betrouwbaar te kunnen doen. Daardoor verandert een heleboel: de reistijdenwet zou er bijvoorbeeld wel eens heel anders uit kunnen gaan zien, aldus de projectleider van EcoTwin.     

Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld 05/2017. Door: Guus Puylaert.