Proef met vaste parkeerplekken voor bestelwagens in Amsterdam

woensdag 26 oktober 2016
timer 2 min
Amsterdam wil geen dubbel geparkeerde bestelwagens meer, omdat dit hinder oplevert voor bewoners en chauffeurs. De gemeente werkt samen met het onderzoeksteam Urban Technology van de Hogeschool van Amsterdam aan een oplossing voor dit probleem. Er is een proef gestart waarbij bestelwagens vaste parkeerplekken krijgen toegewezen, dit voorkomt zoekenverkeer en opstopping.

HvA Urban Technology brengt het effect in kaart van het nieuwe systeem op de logistiek en de leefbaarheid in de stad. PostNL zet bestelwagens en chauffeurs in voor deze proef en de gemeente Amsterdam stelt een aantal laad- en losplekken beschikbaar.

 

Lector City logistiek Walther Ploos van Amstel denkt dat de tweejarige proef wel degelijk effect zal hebben: “Ruimte in de stad is schaars. Bestelwagens nemen veel ruimte in, doordat ze lang met laden en lossen bezig zijn. Als dit sneller kan, is er een betere doorstroom en kan de ruimte die ‘s morgens voor laden en lossen gebruikt wordt, s middags als terras of fietsparkeerplaats dienen.”

 

Parkeersensoren

Het reserveren van de parkeerplekken verloopt via nieuwe technologie en open data ('Smart City'). De chauffeurs van PostNL maken gebruik van een systeem dat de optimale route plant om de pakketten af te leveren. Sensoren op parkeerplekken geven door of deze vrij zijn of niet. Als deze vrij zijn, reserveert het systeem automatisch de benodigde parkeerplaatsen op de route. De chauffeur krijgt vervolgens via het navigatiesysteem van de bestelwagen door waar hij naartoe moet en of daar een voor hem gereserveerde laad- en losplek is. De technologieën achter de proef worden gecoördineerd door het bedrijf Technolution.

 

Flexibelere oplossing

Ondernemersvereniging EVO werkt ook mee aan de proef. Zij onderzoeken de mogelijkheid om vervoerders alleen de stad in te laten als zij daadwerkelijk zo'n parkeerplek hebben, met het oog op toekomstige milieumaatregelen. Dit zou tevens een flexibelere oplossing kunnen bieden voor verhuizers en aannemers, die nu eerst een officiële aanvraag moeten indienen om in een straat te kunnen werken.

 

Europees experiment

De parkeerproef is een onderdeel van het Europese project Sailor: ‘Smart Last Mile Commerce’. Nederland, Zweden, Oostenrijk en Spanje zetten naast elkaar experimenten op om de effectiviteit, de efficiëntie en de duurzaamheid van de logistiek in Europa te verbeteren. De proef is 1 juli 2016 gestart en duurt 2 jaar.

 

Bron: Hogeschool van Amsterdam

 

Toewijzen vaste parkeerplekken voor bestelwagens

Lees verder

Amsterdam plaatst meer Parkeer en Loop-palen

26 aug om 14:19 uur
In Amsterdam zijn 'P+L'-palen geplaatst: Parkeer en Loop, als alternatief voor bijvoorbeeld de 'Park & Ride'.…
Lees verder »

Parkmobile maakt vinden van parkeerplek eenvoudiger

18 aug om 09:50 uur
Parkmobile introduceert 'Find & Park' in Amsterdam. Met de nieuwe mogelijkheid wordt het eenvoudiger om een…
Lees verder »

Parkeergarage Noord-Brabants ziekenhuis kan weer jaren mee

13 aug om 11:43 uur
Voor twee renovaties van een ziekenhuis in Noord-Brabant heeft Triflex producten en systemen geleverd. In 2018…
Lees verder »

Vijftien Rotterdamse parkeergarages beschikbaar via Parkmobile

13 aug om 10:54 uur
Vijftien Rotterdamse parkeergarages met ruim 6.300 parkeerplaatsen zijn sinds 1 augustus toegankelijk via de…
Lees verder »

Herontwikkeling historische Fenixloodsen

10 aug om 15:17 uur
Een uniek en historisch bouwwerk in Rotterdam: De Fenixloodsen. Wonen aan het water met een prachtig uitzicht, in…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »

Rotterdamse parkeergarages krijgen 1000 slimme laadpalen

17 jul om 10:48 uur
De gemeente Rotterdam gaat de komende maanden al haar parkeergarages voorzien van in totaal 1000 slimme laadpalen…
Lees verder »

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »