RDI: 'De toekomst?!

donderdag 26 mei 2011
timer 3 min
RotondeDoseerInstallatie: 'De toekomst?!' Turborotondes worden soms vervangen door grotere kruispunten met verkeerslichten of moeten lastige en dure uitbreidingen ondergaan, omdat zij in de spits voor te veel vertraging zorgen. Dit is jammer omdat turborotondes juist aangelegd worden om kruisingen verkeersveiliger te maken.
RDI: 'De toekomst?!


Turborotondes hebben immers weinig conflictpunten en de snelheid is er laag. Gezien het ruimtegebruik wordt bij voorkeur zo lang mogelijk gebruik gemaakt van een zo compact mogelijke turborotonde. Het toepassen van een RotondeDoseerInstallatie (RDI) op turborotondes zorgt ervoor dat minder snel voor een kruising met verkeerslichten wordt gekozen en zorgt er tevens voor dat turborotondes zo compact mogelijk blijven.

Hoofdstroom clusteren


Een RDI is een tweekleurig verkeerslicht dat geplaatst wordt op de hoofdstroom richting de rotonde. De RDI is een doseerinstallatie, met het doel om de hoofdstroom te clusteren, zodat het verkeer vanaf de zijstroom makkelijker de rotonde op kan rijden. De doseerinstallatie wordt alleen ingeschakeld als de wachttijd op één van de zijwegen te groot wordt. Door het toepassen van een RDI blijkt dat ook de hoofdstroom, tegen de verwachting in, een lagere verliestijd kan hebben. Door de toepassing van een RDI kunnen dus alle richtingen profiteren van een betere doorstroming.

Simulaties: afname verliestijden tot 50%


Uit simulaties blijkt dat door het toepassen van een RDI de totale capaciteit van een turborotonde tot 10% kan worden verhoogd en de verliestijden zelfs tot 50% kunnen afnemen. Op de zijstroom wordt zelfs een capaciteitsverhoging tot 25% gemeten.
De instelling en plaatsing van de RDI is tot stand gekomen met een reeks microscopische verkeerssimulaties. Hierbij is de werking van de RDI getest op diverse vormen van de turborotonde. De simulaties zijn uitgevoerd met verschillende belastingen, inclusief vrachtverkeer. Bij de gewone turborotonde blijkt de RDI voor alle onderzochte belastingen effectief. Bij de iets grotere spiraalrotonde (3 opstelstroken in plaats van 2 stroken vanaf de zijtak, maar met dezelfde diameter) blijkt dat het positieve effect groter wordt naarmate de hoofdstroom dominanter wordt. Voor beide geldt dat het positieve effect vooral optreedt als de capaciteit van de zijtak op de rotonde in zicht is.

Tijd en geld besparen door RDI


Gezien de resultaten van dit onderzoek is het zeer zinvol om een praktijkonderzoek uit te voeren, zodat de resultaten uit dit modelonderzoek in de praktijk kunnen worden bevestigd. Dan kan tevens onderzocht worden op welke manier de RDI zo robuust mogelijk uitgevoerd kan worden. Daarna is het belangrijk dat de keuzemodellen die nu worden gebruikt voor het kiezen van kruispuntvormen worden aangepast. Met het toepassen van een turborotonde met RDI, in plaats van het (om)bouwen van een grootschalig kruispunt, kan veel geld en ruimte bespaard worden. Daarnaast wordt een betere doorstroming en verkeersveiligheid bereikt.

Tekst: Afstudeeronderzoek van Bob Granneman (TU Delft / Witteveen+Bos)

Begeleiders:
Ir. L.G.H. Fortuijn (TU Delft / Turbo Traffic Solutions)
Ing. E. Jongenotter (Witteveen+Bos)

Terug naar overzicht projecten >>>