Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug

dinsdag 26 mei 2020

In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te sorteren bij de verkeerslichten, zodat het mogelijk is en blijft om voldoende afstand onderling te bewaren. Het experiment past in de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak. Het aantal rijstroken voor auto's wordt juist verminderd.

De route voor automobilisten verandert niet. Aan de zuidkant van de brug is er op de brug zelf, op de Posthumalaan en op de Wilhelminakade een rijstrook voor rechtsaf afgesloten voor auto's. Dit levert meer ruimte op voor fietsers om bij de verkeerslichten te wachten. Aan de noordkant vervalt, op de Schiedamsedijk, een rijstrook voor het oversteken van de brug, omdat aan de voet van de brug in zuidelijke richting nu ook een rijstrook minder is. Op het Vasteland is een rijstrook die voorheen voor auto's bestemd was nu ingericht als fietspad. Op de brug blijven daardoor twee rijstroken beschikbaar voor het autoverkeer. 

Anderhalve meter

De extra ruimte die zo ontstaat moet het eenvoudiger maken om de benodigde anderhalve meter afstand te bewaren bij de verkeerslichten. Tijdens het experiment worden de effecten op het verkeer gemeten. Het verkeersexperiment op de Erasmusbrugroute is onderdeel van de van de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak. Later volgt nog een experiment rondom de Maastunnel om de luchtkwaliteit rondom de Maastunnel te verbeteren. Aan het begin van het volgend schooljaar start een experiment met een veiligere schoolomgeving.

 

Lees verder

51e Gebruikersdag: Coronamaatregelen veroorzaken nieuwe verkeersregeldilemma’s

29 jun om 16:32 uur
“We moeten meer weten over fiets- en voetgangers en ov-bezettingsgraden”
Lees verder »

De straat op maat

29 jun om 15:46 uur
Als ontwerpers van de openbare ruimte werken we aan aantrekkelijke, groene en bereikbare steden en dorpen. We zijn…
Lees verder »

Van Brienenoordbrug krijgt opknapbeurt

23 jun om 10:16 uur
Vanaf 2025 krijgt de inmiddels verouderde Van Brienenoordbrug een flinke opknapbeurt. De boogbrug richting…
Lees verder »

Sweco levert GeoWeb-software aan Rijkswaterstaat

22 jun om 10:59 uur
Ingenieursadviesbureau Sweco gaat de komende 5,5 jaar GeoWeb-software leveren aan Rijkswaterstaat. Met GeoWeb…
Lees verder »

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »

Podcast: een blokje om met XTNT

26 mei om 11:35 uur
Waarschijnlijk breng je momenteel veel tijd door achter je beeldscherm en ben je tegelijkertijd op zoek naar…
Lees verder »

Gratis webinar: Het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving

28 apr om 16:12 uur
Hoe komen we samen tot het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving? Wat spreken we af, met wie, voor wie? Leer…
Lees verder »

Nieuwe rotonde in Scheveningen maakt havengebied beter bereikbaar

30 mrt om 14:59 uurtimer1 min
In Scheveningen is de rotonde op de kruising Westduinweg-Schokkerweg opgeleverd. De rotonde maakt het havengebied…
Lees verder »