Samen veilig op 1,5 meter afstand

vrijdag 25 september 2020

Nederland zoekt stap voor stap zijn weg terug uit de intelligente lockdown. Dit leidt tot een toename van mobiliteit en het aantal verkeersbewegingen. Voor wegbeheerders is het faciliteren van veilige mobiliteit in de openbare ruimte daarom een grotere uitdaging dan ooit. De eerste (nood)maatregelen staan al op straat, maar hoe kom je tot een effectief pakket aan maatregelen? Tegelijkertijd vormt deze bizarre periode een van de grootste ‘life changing events’ in jaren, en is daarom dé kans om aan de slag te gaan met gedragsverandering. Wij helpen je.

De effectiviteit van het gemeentelijke maatregelpakket wordt bepaald door het samenspel van verkeerskundig inzicht, diepgaande kennis van verkeerspsychologie, begrip van inrichting van infrastructuur in de openbare ruimte, en de vaardigheid om gericht te communiceren en mensen te betrekken. Dit samenspel vormt de kerncompetentie van XTNT. Juist daarom kunnen we je helpen bij een effectieve aanpak, waar de 1,5 metersamenleving om vraagt.

Onze aanpak: verbeteren, uitbreiden en bestendigen

XTNT kan helpen om op drie niveaus te kijken naar ‘het nieuwe normaal’ in je binnenstad of dorpskern. Allereerst helpen we bij het selecteren en inzetten van relevante maatregelen. Daarnaast geven we inzicht in de effectiviteit van deze maatregelen. We gebruiken onze kennis om de ingezette maatregelen te evalueren en bij te schaven waar nodig. Op basis van deze ‘quick wins’ zoeken we, samen met belangrijke stakeholders in je stad of dorp, naar aanknopingspunten voor effectieve en houdbare maatregelen tijdens én na de coronacrisis. De onderdelen van onze aanpak staan hieronder weergegeven. De drie niveaus zijn als gezamenlijke aanpak in te zetten, maar zijn natuurlijk ook los inzetbaar.

Wil je aan de slag met het verbeteren en uitbreiden van je maatregelen, én het effect van de noodmaatregelen vasthouden? Of gewoon benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Neem contact op met Robbin Lankhuijzen via 06 2161 7849 of r.lankhuijzen@xtnt.nl.

Ook leuk: Robbin sprak samen met collega Kirsten op het online Verbindingsfestival over het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern. Kijk de presentatie hier terug!

 

Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »