Thuiszorgers, ga toch lekker (e-)fietsen!

woensdag 15 februari 2017
timer 2 min
Bij de Twentse thuiszorgorganisaties Livio en Zorggroep Manna zijn Twentse 55 thuiszorgmedewerkers overgestapt van de auto naar de elektrische fiets. In een pilot van de 8 maanden gingen zij per e-fiets op huisbezoek bij hun cliënten.

Ook de betrokken werkgevers, Livio en Zorggroep Manna, zijn enthousiast. “Als medewerkers de e-fiets gebruiken in plaats van de auto scheelt ons dat tijd en kosten. Bovendien zijn onze medewerkers fitter en wordt ons werk duurzamer,” aldus Heinz Reinink, manager P&O bij Livio.

Resultaten

Tijdens de pilot maakte 69% van de deelnemers gebruik van de e-fiets in meer dan 75% van de ritten. De werknemers waren zo positief dat ze bijna allemaal na de proefperiode de e-fiets willen blijven gebruiken, waar zij eerst nog de auto gebruikten.

 

Met deze Twentse pilot werden per werkdag 110 spitsmijdingen in de ochtendspits gerealiseerd en 55 in de avond. De proef duurde 33 weken, het spitsmijdingen komt daarmee op 27.265. Deze spitsmijdingen zijn belangrijk, want ze leveren een bijdrage aan een minder drukke Twentse spits en een bereikbare regio.

Voordelen

De dienstreizen met de e-fiets besparen tijd, parkeerkosten en kilometervergoedingen. Bovendien brengt zakelijk autogebruik veel administratie met zich mee, zoals het verwerken van parkeerbonnen en reiskostendeclaraties.

 

“Door opdrachtgevers wordt steeds vaker gevraagd om het werk zo duurzaam mogelijk te organiseren. Deze pilot laat zien dat je met vervoer een grote slag kan slaan,” aldus André Kuipers, manager Zorg & Welzijn bij Zorggroep Manna.

Voortgang?

Vanwege deze potentie presenteerde Twente Mobiel de resultaten onlangs op het landelijk Beter Benutten-congres. Op het congres deelden overheden en bedrijfsleven succesvolle spitsmijdende projecten met elkaar.

Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »