Tour de Force: “We hebben meer mensen op de fiets nodig”

woensdag 1 april 2020
timer 5 min

De Tour de Force heeft zich in het afgelopen jaar opgemaakt voor een tweede etappe richting 20 procent meer fietskilometers in 2027 ten opzichte van 2017. Het ambitiedocument is aangescherpt: niet alleen zijn er meer mensen op de fiets nodig om het Tour de Force-doel te halen, maar de fiets is erkend en noodzakelijk als middel om verschillende maatschappelijke doelen te halen. Vijf nieuwe ploegen verlaten de startblokken voor een schaalsprong in de komende vier jaar.


Door Nettie Bakker


Serie Tour-de-Force, aflevering 1


In deze serie volgen we de Tour-de-Force. In iedere aflevering geeft programmamanager Ronald de Haas een stand van zaken. Hij coördineert en regisseert de aanpak en activiteiten van en voor de Tourleiding, het Tourbureau en vijf ploegleiders. Naast het algemene nieuws, staat in iedere aflevering een ploeg centraal. In deze aflevering spreken ploegleiders Kate de Jager en Hugo van der Steenhoven over ‘Stimuleren van (veilig) fietsgebruik en fietsinitiatieven’.


 

2019 was min of meer een jaar van herbezinning voor de Tour de Force. Aanleiding hiervoor was onder meer urgentie en samenhang van maatschappelijke thema’s op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid, klimaat en gezondheid. Op alle vlakken komt de fiets naar voren als effectief middel. Dat vraagt om een andere aanpak binnen de Tour de Force. De Haas: “We hebben opnieuw gekeken naar thema’s en hoe we dat aanvliegen. In de komende vier jaar moeten we een schaalsprong maken om voldoende vaart te maken om met de fiets een bijdrage te leveren aan het oplossen van urgente problemen. De tijdelijk minister voor Milieu en Wonen, Stientje van Veldhoven, wil mede hiervoor 200 duizend extra fietsforenzen. Hiervoor moeten we: anders denken - afstanden tot 15 km worden per fiets gedaan, tenzij-, anders financieren - gebundelde budgetten voor infra, klimaat en gezondheid- en de fiets anders ruimte geven. Er zijn veel positieve MKBA’s voor investeringen in fiets. Dat moeten we goed tussen de oren van de beslissers krijgen. Het fietsen kan op belangrijke maatschappelijke thema’s het verschil maken: fiets houdt de stad bereikbaar, zorgt voor een vitaal platteland, draagt bij aan het behalen van klimaatdoelstellingen, bevordert de gezondheid en bevordert de inclusiviteit doordat het mensen sociale en ontwikkelingskansen biedt.”

Op vijf thema’s die prioriteit krijgen zijn ploegen samengesteld binnen de Tour de Force. Begin april heeft iedere ploeg zijn werkprogramma gereed. In deze werkplannen worden verbindingen gelegd en focus aangebracht in concrete activiteiten met als doel om ‘samen meer te betekenen dan ieder voor zich’.

Meer informatie over de activiteiten en organisatie Tour de Force.

 

Lees hier het interview met ploegleiders Kate de Jager (namens ministerie IenW) en Hugo van der Steenhoven (namens ministerie VWS). 

 

 

--

 

Dit artikel verscheen in MobiliteitsPlatform 1/2020. Vanwege de corona-maatregelen is dit nummer ook digitaal - gratis! - te raadplegen. Klik hier voor het hele magazine.

Lees verder

Wegenwacht-leden kunnen kiezen voor e-bike als vervangend vervoer

3 mrt om 15:36 uur
De ANWB is een proef gestart waarbij wegenwacht-leden in een paar gemeenten kunnen kiezen voor een e-bike als…
Lees verder »

Cyclomedia introduceert 3DNL

2 mrt om 11:52 uur
In 2021 zet Cyclomedia de volgende stap in het digitaliseren en visualiseren van Nederland. Met de combinatie van…
Lees verder »

Lancering platform Women In Cycling

24 feb om 13:47 uur
Een coalitie van bedrijven en NGO’s heeft zich verenigd voor de oprichting van het platform Women In Cycling. Het…
Lees verder »

Oost-Groningen heeft nu langste fiets- en loopbrug van Europa

1 feb om 15:55 uur
In Oost-Groningen wordt de loper uitgelegd voor fietsers en voetgangers. De langste fiets- en voetgangersbrug van…
Lees verder »

Circulaire en modulaire fietsenstalling is de nieuwste innovatie

18 jan om 16:17 uur
Ton Kooymans, eigenaar Street Stuff, is ontwerper en ondernemer in hart en nieren en richt zich op de toekomst van…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

OV-chipkaart vervangt sleutel bij deelfiets NS

11 jan om 13:52 uur
NS introduceert een elektronisch slot voor de OV-fiets, dat opent met de OV-chipkaart. Station Apeldoorn had op 11…
Lees verder »

FietsParkeur introduceert nieuwe normen fietsparkeervoorzieningen

11 jan om 11:49 uur
FietsParkeur is hét keurmerk voor veiliger, duurzame en comfortabele fietsvoorzieningen. De stichting heeft nieuwe…
Lees verder »