‘Dankzij de Tour de Force Innovatieprijs kon Ziemi verder groeien’

woensdag 13 april 2022

“De Tour de Force Innovatieprijs voelde echt als een bevestiging van ons product”, zegt Elianne Koetzier, mede-oprichter van Ziemi. Tijdens het Nationaal Fietscongres, dat op 1 en 2 juni in Enschede plaatsvindt, wordt voor de zesde keer de Tour de Force Innovatieprijs uitgereikt. Als regerend prijswinnaar blikt Koetzier terug op deze heugelijke dag en kijkt ze alvast vooruit naar wat de toekomst Ziemi brengen gaat.

De Ziemi is een nieuw soort fietsverlichting. Anders dan bij de traditionele fietslamp verlicht Ziemi niet de weg, maar wordt de fietser, van heup tot enkel, in de spotlight gezet. Door de fietser op deze wijze te belichten wordt de trapbeweging zichtbaar en zien de overige weggebruikers veel duidelijker dat ze met een fietser te maken hebben. De naam Ziemi is afgeleid van de Engelse woorden ‘see me’. “Ziemi maakt de zogeheten biomotion (menselijke beweging) zichtbaar. Daardoor gaan overige weggebruikers onbewust een stuk beter opletten en kunnen ze afstand en snelheid beter inschatten”, legt Koetzier uit. “Op dit moment is Ziemi nog een aanvulling op de reguliere fietsverlichting, we zijn aan het onderzoeken hoe Ziemi als zelfstandige fietsverlichting kan worden toegepast.”

"-"
De Ziemi 

Een proces van trial and error

Het idee van de Ziemi is ontstaan tijdens een studieproject van Luci Santema (mede-oprichter van Ziemi). Voor haar master studie industrieel ontwerpen moest ze een oplossing bedanken voor de onveilige verkeerssituaties van fietsende maaltijdbezorgers in Los Angeles. Santema vond haar inspiratie dankzij een artiest op het podium. Het was niet de artiest maar de belichting dat voor inspiratie zorgde. Op het podium wordt de artiest in de spotlight gezet, waarom doen we dat niet met de fietser? Santema deelde haar idee met Koetzier en samen gingen ze aan de slag.

“In het beginproces deden we onderzoek naar bestaande fietsverlichting. We haalden de fietslampjes van de Hema en de Decatlon uit elkaar en bestudeerden de printplaatjes en de batterijen. Daaropvolgend begon het proces van trial and error. Met ducktape plakten we de eerste prototypen van de Ziemi aan elkaar zodat we konden kijken wat wel en wat niet werkte. Gedurende dit proces begonnen we steeds beter te begrijpen hoe de Ziemi eruit moest komen te zien. Door middel van een crowdfundactie haalden we ons benodigde budget op om de eerste versie van de Ziemi verder uit te werken”, vertelt Koetzier.

‘Na tromgeroffel werd onze naam genoemd’

“Nadat we door iemand waren getipt, hebben we onszelf opgegeven voor de Tour de Force Innovatieprijs. Het leek ons een leuke en leerzame ervaring. Na een selectieronde werden we daadwerkelijk genomineerd, dat voelde al als een bevestiging. Als genomineerde voor de Innovatieprijs werd er in Zwolle een filmpje van ons gemaakt. Daarnaast werden er professionele foto’s van Ziemi geschoten, ook dat was een leuke ervaring. De prijs werd uitgereikt tijdens de digitale editie van het Nationaal Fietscongres. Ondanks de digitale zetting voelde het heel erg bijzonder dat na het tromgeroffel onze naam werd genoemd. We denken er nog steeds met veel plezier aan terug”, zegt Koetzier trots.

Het winnen van de Tour de Force Innovatieprijs heeft veel losgemaakt bij Ziemi. “Alleen al het winnen van de prijs voelde als een enorme bevestiging van ons product. In het juryproces hebben ook overheidsbedrijven meegedacht. Het is toch wel bijzonder dat ook dat soort bedrijven voor ons hebben gekozen. Dit is hét opstartje dat niet iedereen in zijn schoot geworpen krijgt”, aldus Koetzier.

Toekomstplannen

In het jaar na het winnen van de Innovatieprijs hebben Koetzier en Santema niet stilgezeten. “We zaten natuurlijk in een ‘coronajaar’, daardoor konden we onze aandacht volledig in Ziemi steken. Met het gewonnen prijsbedrag konden we het productieprijs nog serieuzer oppakken. In één jaar tijd hebben we 3.000 Ziemi’s verkocht. We hebben een deel van het prijzengeld geïnvesteerd in een mal waarmee we Ziemi efficiënter kunnen produceren. Een ander deel van het prijzengeld hebben we apart gehouden voor de doorontwikkeling van Ziemi. We zijn op dit moment druk bezig met de ontwikkeling van de Ziemi 2.0. Dit keer willen we het nog grootser aanpakken, met een efficiënter productieproces wat uiteindelijk moet resulteren in een beter betaalbare Ziemi. Het lijkt ons echt supertof als we ergens in de toekomst een Ziemi ‘in het wild’ aantreffen”, zegt een lachende Koetzier.

Lees ook het artikel: Ziemi reikt eerste exemplaar uit aan Tour de Force-voorzitter Brink

 

(v.l.n.r.) Luci Santema en Elianne Koetzier – oprichters van Ziemi