Tunnel onder Koninginneplein Venlo

maandag 30 mei 2011
timer 4 min
geopend Onlangs heeft burgemeester Bruls van Venlo samen met een groot aantal Venlonaren de tunnel onder het Koninginneplein geopend. Met deze opening zet Venlo een belangrijke stap in de verdere verbetering van de bereikbaarheid van de binnenstad.
Tunnel onder Koninginneplein Venlo

 

Verkeersknooppunt


Het Koninginneplein is het belangrijkste verkeersknooppunt in Venlo. Dagelijks rijden er zo'n 50.000 auto's over het verkeersplein, gecombineerd met drukke stromen voetgangers en fietsers. Dit zorgde in het verleden regelmatig voor onveilige situaties. Het complexe ontwerp van zo'n vijftig jaar gelden was niet voldoende berekend op de enorme verkeersdrukte van tegenwoordig. Met de reconstructie van het Koninginneplein pakt de gemeente Venlo dé belangrijkste blackspot van Venlo én zelfs van Limburg aan.

Kwaliteit openbare ruimte


“Venlo werkt hard aan een beter bereikbare binnenstad”, aldus wethouder Teeuwen (Verkeer). “Daarvoor is nu het merendeel van de hoofdwegenstructuur om het centrum aangepakt. Denk bijvoorbeeld aan de Sloterbeekstraat en de Roermondsepoort. Het Koninginneplein is een belangrijke entree voor mensen die Venlo bezoeken. Daarom is in het plan veel aandacht voor de kwaliteit van de openbare ruimte.”

Terugblik op het project


De reconstructie van het Koninginneplein verloopt in drie hoofdfasen. In oktober 2008 is gestart met de eerste fase. Er is ruimte gemaakt voor de tunnel, door het verleggen en aanpassen van het hoofdriool, kabels en leidingen. In juni 2009 was dit werk klaar.
Met fase twee, het daadwerkelijk aanleggen van de tunnel onder het Koninginneplein en herinrichting van de openbare ruimte, is gestart in november 2009.

Overlast


Natuurlijk is er behoorlijke overlast wanneer de belangrijkste verkeersader van Venlo compleet op de schop gaat. Ook zijn er geen echte goede alternatieve routes beschikbaar. Er is veel gedaan om de overlast te beperken. Zo is bijvoorbeeld gekozen voor een zoveel mogelijk trillingsvrije bouwtechniek om de bouwkuip voor de tunnel te maken. Er is ook veel aandacht besteed aan communicatie met stad en directe omgeving. Zo waren er tot nu toe 8 informatieavonden en is er een wekelijks inloopuur voor omwonenden. Verder kan gesteld worden dat vrijwel alle bestemmingen in het centrum altijd wel bereikbaar waren, weliswaar via de nodige omleidingen.

Tijd en geld


Vanaf november 2009 heeft de tunnelbouw te maken gekregen met twee zeer strenge winters met veel zogenaamde 'niet werkbare dagen'. Daardoor is de oplevering van de tunnel van najaar 2010 naar voorjaar 2011 opgeschoven. Bij de aanbesteding van dit project heeft de aannemer een vast aantal 'werkbare dagen' gekregen om de klus te klaren.
De uitvoering verloopt voorspoedig. De aannemer kan het werk vrijwel zeker opleveren in het aantal werkbare dagen dat hij daarvoor heeft gekregen. In die zin loopt het project contractueel prima volgens planning.

Floriade


Het project kost 15 miljoen. Er is nog geen eindoplevering en eindafrekening maar zoals het zich nu laat aanzien kan het project prima en volledig afgerond worden met de beschikbare financiën. In de derde en laatste fase worden het stationsplein en busstation compleet vernieuwd. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels gestart. De uitvoering vindt plaats in de tweede helft van 2011 en moet afgerond zijn voor de start van de Floriade.

Werkzaamheden openbare ruimte


Met de openstelling van de tunnel is het werk nog niet helemaal afgerond. Na openstelling van de tunnel gaan de werkzaamheden aan de openbare ruimte in volle gang verder. In de komende maanden worden alle aansluitingen op de rotonde afgewerkt en krijgt de openbare ruimte zijn definitieve uitstraling. Dit houdt in dat de aansluiting van de Kaldenkerkerweg op de nieuwe rotonde wordt aangelegd. Hierbij wordt de Kaldenkerkerweg afgesloten vanaf de Heutzstraat tot aan de Burgemeester van Rijnsingel. Tijdens de werkzaamheden is geen doorgaand verkeer van de Kaldenkerkerweg richting Burgemeester van Rijnsingel mogelijk. Dit verkeer wordt omgeleid via de Groenveldsingel. Voor het doorgaand verkeer van Koninginnesingel richting Kaldenkerkerweg is een bypass om het werkvak ingericht, waardoor er minimale overlast is.

Sluipverkeer voorkomen


Het station blijft vanuit alle richtingen bereikbaar vanaf de Kaldenkerkerweg. Om sluipverkeer vanaf de Kaldenkerkerweg over het stationsplein naar de nieuwe rotonde te voorkomen worden er verkeersregelaars en handhavers (BOA's) ingezet. De werkzaamheden aan de Kaldenkerkerweg duren naar verwachting 5 weken.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>