Tweede houten Accoya brug in Sneek

donderdag 2 december 2010
timer 3 min
Dertien jaar na de start van het project, werd op zaterdagavond 20 november de upgrade tot autosnelweg van de A7 bij Sneek in Friesland voltooid met de plaatsing van een tweede houten verkeersbrug.
Tweede houten Accoya brug in Sneek

{igallery 108}

Tweede houten Accoya brug in Sneek

Dertien jaar na de start van het project, werd op zaterdagavond 20 november de upgrade tot autosnelweg van de A7 bij Sneek in Friesland voltooid met de plaatsing van een tweede houten verkeersbrug.

Duurzame materialen


De brug is gebouwd van Accoya®-hout, piekt 21 meter boven de snelweg en is 32 meter lang, 8,5 meter breed en 16 meter hoog. Omdat voor dit belangrijke wegenbouwproject het gebruik van duurzame materialen een belangrijke vereiste was, werd gekozen voor Accoya®-hout van Accsys Technologies PLC. Dit is de tweede brug van deze houtsoort in Sneek. In 2008 werd de eerste brug ingehuldigd die tegelijkertijd de eerste houten brug ter wereld was die de zwaarste verkeersklasse van 60 ton aankan.

Upgrade N7


De verkeersdrukte vereiste een upgrade van de N7 door Sneek tot snelweg A7. Hiervoor moesten meerdere nieuwe bruggen en een aquaduct worden gebouwd om kruisingen ongelijkvloers te kunnen maken. De route loopt echter door en langs een prachtig waterrijk gebied dat vaak wordt aangeduid als het \"Hollandse Venetië\", wat inhield dat de upgrade moest aansluiten bij de natuurlijke omgeving en moest voldoen aan de strenge Nederlandse milieueisen. Daarnaast moest rekening gehouden worden met de in Nederland vereiste levensduur van 80 jaar voor infrastructurele bruggen. Het project werd aanbesteed door de provincie Friesland.

Traditionele twijfels


Ondanks traditionele twijfels over de vormstabiliteit en levensduur van hout, besloten de projectarchitecten dat hout de optimale keus was voor deze bruggen, omdat hout het enige hernieuwbare bouwmateriaal is en bovendien over grote esthetische kwaliteiten beschikt. Zorgen over de duurzaamheid van het hout werden weggenomen door zware tests en een nieuw rapport van Scion, voorheen het New Zealand Forest Research Institute, waarin wordt bevestigd dat Accoya betere prestaties levert dan de van nature duurzame houtsoorten ceder, cipres, merbau en teak. Naast de twee bruggen is bij het project ook een viaduct-rotonde aangelegd met een van Accoya-hout gemaakte balustrade.

Hoog presterende houtsoort


Accoya-hout werd door OAK Architects, de projectontwerpers, gekozen omdat het een niet-giftig, hoog presterend houtproduct is dat wordt gewonnen uit duurzame, snel groeiende en door FSC en PEFC goedgekeurde bossen. Accoya-hout biedt aanzienlijke milieuvoordelen boven langzaam groeiende hardhoutsoorten en zachthoutsoorten die zijn behandeld met giftige chemicaliën en is door Cradle to Cradle gecertificeerd als Gold Standard. Het hoogtechnologische productieproces van Accoya verhoogt de duurzaamheid van het hout tot Klasse 1 en verlengt de effectieve levensduur van coatings. Het hout wordt gegarandeerd voor 50 jaar boven de grond en 25 jaar in grond- en watercontact, een andere factor die van groot belang was voor de bij het project betrokken architecten, constructeurs en opdrachtgevers.

 

Terug naar overzicht projecten >>>