De brugpieper van de rijbaan

dinsdag 7 mei 2019
timer 3 min
Hoe manage je toenemende drukte, fietspadinfarcten, oplopende frustraties en levensbedreigende situaties in een overvolle stad? Je grijpt rigoureus in. Of eigenlijk, je start een jarenlange lobby, overwint verschillende juridische hobbels, weerstaat flinke tegenstand en loodst uiteindelijk een helmplicht en een verbanning van snorscooters naar de rijbaan door de gemeenteraad.

Op de invoering van deze regel is de afgelopen maanden geanticipeerd als ware het het rookverbod in de horeca. Fietsers fantaseren over fietspaden die zitten als een spijkerbroek na een crashdieet en verkneukelen zich bij de gedachte aan gladde makelaars met platgedrukt helmhaar. En eindelijk af dat voortdurende gejaag achter je van een snorfiets die wil inhalen en van wolken uitlaatgas in je gezicht bij het stoplicht. 
 
De snorfietsers daarentegen verzetten zich met hand en tand. Ze zijn ineens overgeleverd aan de grillen van automobilisten, pakketjesbezorgers en touringcars, dat is niet fijn. Maar de echte pijn zit hem in het statusverlies. Was je eerst nog de sterkste van het fietspad, ben je in een keer het lulletje rozenwater van de rijbaan geworden. Toch een beetje alsof je van groep 8 naar de brugklas overgaat. Iedereen om je heen is ineens groter, sterker en sneller dan jij. En dan heb je ook nog helmhaar.
 
De eerste dag dat ik vanaf het heerlijk ruim zittende fietspad de enigszins bedremmelde snorscooters op de rijbaan zie rijden, krijg ik de Kinderen voor Kinderen-klassieker Brugsmurfblues niet uit mijn hoofd:
Nog vorig jaar was ik een spetter / En ook de oudste van de school
De kleintjes keken naar me op, joh / Ik was voor jongens een idool
Ik droeg als eerste een behaatje / En was als eerste ongesteld
Nu zit ik op de middelbare / En word opeens niet meegeteld
Ik ben een brugsmurf brugpieper / Ik ben het ukkie van de school (het ukkiepukkie van de school)

 
De gemeente verwacht dat de doorstroming op de fietspaden wordt verbeterd en dat de verkeersveiligheid toeneemt. Juist ook voor de snorscooters zelf. Die zijn het daar niet mee eens en zeggen zich juist ontzettend onveilig te voelen met 25 km/u tussen het langssuizende autoverkeer. Nou rijdt het overgrote deel van de snorscooters veel harder dan 25 km/u en is de halve stad inmiddels al een 30 kilometerzone. Bovendien zit er op veel plekken sowieso weinig beweging in het verkeer, dus al met al zijn die verschillen niet zo groot. 
 
Zakken in de pikorde is nooit leuk, zeker niet als het je kapsel verwoest. Schrale troost voor de scooters: ook het ruim zittende fietspad vult zich in razend tempo weer op. Net als die spijkerbroek na dat crashdieet. 

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld nummer 2, mei 2019. 

Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »