De Parkeermeneer: Normvervaging

dinsdag 19 februari 2019
timer 2 min
Hoeveel parkeerplaatsen moeten we aanleggen? Dit is een standaardvraag die een ontwikkelaar aan een gemeente voorlegt. In mijn praktijk is het antwoord van de gemeente een showstopper gebleken. Het aantal parkeerplaatsen wijkt te veel af van wat de ontwikkelaar voor ogen heeft om het gebied te laten functioneren. Met als gevolg een onderhandelingstraject dat vaak leidt tot een, al dan niet tijdelijke, stopzetting van de ontwikkeling.

Je kunt je echter afvragen of het strikt hanteren van parkeernormen nog van deze tijd is. De auto is, vooral bij inbreiding in grote steden, niet meer het meest dominante vervoermiddel. Daarnaast heeft de gemeente voldoende mogelijkheden om het parkeren op een dusdanige wijze te reguleren dat iedere oplossing vrij is van een parkeerprobleem.

Er is dus veel voor te zeggen om het aantal parkeerplaatsen dat moet worden aangelegd in een ontwikkeling over te laten aan de ontwikkelaar. Hij moet er immers voor zorgdragen dat het vastgoed rendeert. Zowel te weinig, als te veel parkeerplaatsen gaat ten koste van zijn rendement.

Dit betekent niet dat je als gemeente niets meer hoeft te doen. Sterker nog; zonder parkeernormen werken betekent meer dan ooit dat je je reguleringszaakjes op orde moet hebben. Hoe zorg je ervoor dat een ontwikkelaar het adequaat aantal parkeerplaatsen realiseert? Het is de uitdaging om de parkeerregulering zo in te richten dat gebruikers van de ontwikkeling niet op ongewenste plekken buiten de ontwikkeling kunnen parkeren. Dit vraagt kennis, maar vooral een pragmatische instelling. Wat is het beste voor de stad?

Deze vraag is niet per definitie hetzelfde als ‘wat heeft het minste impact op de burger’ en al helemaal niet als ‘hoe maak ik mijn kiezers blij?’. Er is niets mis met een visie of een mening. Maar een stad besturen op basis van verkiezingsretoriek is nog nergens succesvol gebleken.

Schrijf jij de volgende parkeermeneer?

Wie is de parkeermeneer? Misschien ben jij het wel. Ook een bijdrage leveren? Wil je meer weten? Stuur een mail naar erna@acquirepublishing.nl. Publicatie vindt in overleg plaats waarbij anonimiteit gegarandeerd is.

Dit artikel verschijnt in PARKEER24 nummer 1, maart 2019.

 


 

Ook interessant voor jou? 

De Cursus Anders kijken naar parkeernormen - donderdag 28 maart 2019 te Utrecht. 

Lees verder

Gegarandeerd veilige parkeerdekken

21 jul om 16:19 uur
Afdichten en beschermen van de ondergrond in parkeergarages is essentieel voor een veilige parkeergarage. Systemen…
Lees verder »

Parkeerhandhaving met scanauto doormiddel van verkeerskundige GEO-informatie

20 jul om 15:06 uur
Digitalisering en het verzamelen van data hebben een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Ook in de…
Lees verder »

‘Door parkeergarages worden dure vierkante meters beter benut’

20 jul om 14:23 uur
Parkeergarages die gebouwd worden nabij en zelfs op bedrijfs- en productiehallen worden steeds meer een trend. Dat…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

8 jul om 15:58 uur
De hellingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de Markthal in Rotterdam, waren ernstig beschadigd door…
Lees verder »

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van parkeren bij vastgoed

6 jul om 13:03 uur
Er is een toenemende vraag naar complete ontzorging van beheerders van vastgoed. Dat geldt ook voor de…
Lees verder »

Diefstal van e-bikes met ruim 37 procent gestegen

6 jul om 09:59 uur
De e-bike is populairder dan ooit, en deze trend zal naar verwachting alleen maar doorzetten. Vooral het gemak…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

29 jun om 12:31 uur
De helingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de markthal in Rotterdam, waren hevig beschadigd door…
Lees verder »

Wegen en wegmarkeringen lijden onder extreme warmte

24 jun om 14:36 uur
Met de warmere zomertemperaturen hebben het wegdek en de wegmarkeringen het zwaar te verduren. Het is daarom…
Lees verder »