De Parkeermeneer: Parkeerles

donderdag 18 juli 2019
timer 2 min
Tijdens je rijopleiding leer je parkeren zoals een aap een kunstje leert. Vooruit- of achteruit in een vak en in file voor- en achteruit. Maar, net zoals de aap gewoon het kunstje doet, weet de gemiddelde automobilist na het afrijden eigenlijk verbluffend weinig over parkeren. We weten hoe het moet, maar hoeven niet de beste of goedkoopste optie uit te zoeken.

Als ik onderweg ben van Leeuwarden naar Maastricht, wil ik pas over parkeren nadenken als ik de toren van de Sint-Janskerk kan zien. Ik wil er vanuit kunnen gaan dat er een P+R is, én dat ik daar mijn auto durf neer te zetten ­– ik heb al eens een parkeerterrein links laten liggen omdat het een drassig en onverlicht grasveld bleek te zijn. Ik wil er vanuit kunnen gaan dat ik vanaf de P+R makkelijk op mijn bestemming kan komen, en ook weer terug, ook om twaalf uur ’s nachts.

Sowieso is het vaak volstrekt onduidelijk wat nou de goedkoopste parkeeroptie is. Zo is parkeergarage Paardenveld in Utrecht goedkoper dan Q-Park la Vie, op een steenworp afstand van elkaar. Parkeren onder de Bijenkorf kost 9 euro per uur; parkeren op straat in Den Haag 2,70 euro. Terwijl ik er meestal vanuit ga dat de parkeergarage goedkoper is.


Ik verwacht niet dat parkeertarieven overal hetzelfde zijn. Parkeren in Amsterdam mag van mij duurder zijn dan in Heerde. Maar ik verwacht wel dat ik, zeker in de grote en middelgrote steden, dezelfde opties heb, die zich op dezelfde manier tot elkaar verhouden. Die duidelijk naar mij gecommuniceerd worden, ook onderweg. De ideale stad heeft in mijn ogen een goedkope en goed bereikbare P+R, duurdere parkeergarages en geen parkeerplek op straat, behalve voor inwoners zelf. Scheelt een hoop nadenken onderweg. Zodat parkeren niet altijd een dure les hoeft te zijn.


Schrijft u de volgende parkeermeneer?

Wie is de parkeermeneer? Misschien ben jij het wel. Ook een bijdrage leveren? Wil je meer weten? Stuur een mail naar jwkerssies@acquirepublishing.nl. Publicatie vindt in overleg plaats waarbij anonimiteit gegarandeerd is.

Lees verder

VVD Amsterdam: maak parkeren goedoper voor EV's

7 aug om 12:02 uur
Staatssecretaris Van Veldhoven diende vorige maand een wetsvoorstel in dat het mogelijk moet maken voor lokale…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »

Rotterdamse parkeergarages krijgen 1000 slimme laadpalen

17 jul om 10:48 uur
De gemeente Rotterdam gaat de komende maanden al haar parkeergarages voorzien van in totaal 1000 slimme laadpalen…
Lees verder »

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

Parkeerdata: meer kennis door meer data

3 jul om 10:42 uur
Binnen de wereld van parkeeronderzoeken is een duidelijke trend waarneembaar. Doordat met de huidige technieken…
Lees verder »

Nooit meer verdwalen in parkeergarages

3 jul om 10:30 uur
Parkeergarages moeten niet alleen veilig zijn, maar de gebruiker moet zich er ook echt veilig voelen. Gebruikers …
Lees verder »