Dynamische parkeernormen

dinsdag 29 augustus 2017
timer 2 min
Dynamische beleidsregels over parkeernormen doen hun intrede. Vanwege een reparatiewet (Reparatiewet BZK, Staatsblad 2014, 458) moet een gemeente die parkeernormen wil opleggen dat in het bestemmingsplan doen. Het gaat dan om het aantal parkeerplaatsen, de afmetingen van parkeerplaatsen, waar die moeten worden gerealiseerd en om bijvoorbeeld dubbelgebruik.

Waar voorheen stedenbouwkundige bepalingen in de bouwverordening konden worden opgenomen, moet dat voortaan in het bestemmingsplan. Gemeenten moeten dat voor 1 juli 2018 idoen. Als echter een nieuw bestemmingsplan eerder wordt vastgesteld, moet dat meteen in het bestemmingsplan worden opgenomen. Dus al ruim voor 1 juli 2018.


Gemeenten kunnen met een paraplubestemmingsplan, speciaal voor parkeren, voor een groot aantal bestemmingsplannen de normen tegelijk vastleggen. Let dus op de bekendmaking van een ontwerp-paraplubestemmingsplan parkeren, dien een zienswijze tegen het ontwerp in en stel eventueel beroep in.


Wat is er nou zo dynamisch aan die parkeernormen? Door wijziging van het Besluit ruimtelijke ordening per 1 november 2014, is het mogelijk een verwijzing in het bestemmingsplan op te nemen naar de gemeentelijke beleidsregels over parkeernormen.


Uit uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State1 blijkt dat daarin ook geregeld kan worden dat met wijzigingen van de beleidsregels rekening moet worden gehouden. Zo kan er dus in het bestemmingsplan geregeld zijn, dat bij de beoordeling van een omgevingsvergunning om te bouwen voor parkeren, voldaan moet worden aan de parkeernota of zelfs aan de parkeernota als die gedurende de planperiode is gewijzigd. Dat is volgens de Raad van State niet in strijd met de rechtszekerheid. Dat geldt ook voor de in die beleidsregels gehanteerde begrippen als: “overwegende bezwaren”, “voorzover op andere wijze” of “onevenredige aantasting“. Meer ruimte en dynamiek in de parkeernormen dus.

1ABRvS 9 september 2015, ECLI:NL:RVS:2015:2837 en ABRvS 8 maart 2017, ECLI:NL:RVS:2017:607

 

Dit artikel is afkomstig van Advocatenkantoor Smale. 

Deze blog is geschreven door Lilian Smale, advocaat/partner bij Advocatenkantoor Smale.

Een gemeente die parkeernormen wil opleggen, moet dat doen in een bestemmingsplan

Lees verder

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »

Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

25 jun om 22:39 uurtimer2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Scanauto gaat controleren in blauwe zones Diemen

24 jun om 10:06 uur
De gemeente Diemen heeft Spark om ondersteuning gevraagd bij het vormgeven van een aanbesteding van een nieuwe…
Lees verder »

TrafficSupply Belgium ziet het groots…

23 jun om 13:30 uur
Met een grote expertise wil TrafficSupply Belgium de online markt veroveren vanuit Hasselt. Een enthousiast team…
Lees verder »

IenW rolt 45 slimme laadpleinen uit in Nederland

15 jun om 11:18 uur
Op 45 plekken in Nederland worden slimme laadpleinen ingericht, die ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Op…
Lees verder »