Groei in goede banen

vrijdag 20 september 2019
timer 3 min
Sinds januari 2019 ben ik wethouder van de gemeente Haarlemmermeer met in mijn portefeuille onder andere Verkeer en Vervoer. Wat een geweldig vakgebied is dat. Op het ene moment overleg ik met inwoners over de aanleg van een verkeersdrempel en op het andere moment pleit ik bij het Rijk voor de doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp.

Door: Marja Ruigrok, wethouder Verkeer & Vervoer van de gemeente Haarlemmermeer  

Ik zie de uitvoering van mijn besluiten letterlijk op straat, hoe leuk is dat. Maar we kunnen niet alles. We bewegen steeds meer, of dat nu per fiets, openbaar vervoer of met de auto is. Alle vormen van mobiliteit groeien en daardoor wordt het steeds drukker op de weg en op het spoor. Sinds ik in Haarlemmermeer woon groeit ook mijn “fietsmobiliteit” en ben ik een ware fietsambassadeur geworden die iedereen wil laten zien dat fietsen een heerlijke beleving is.

Haarlemmermeer ligt midden in de Randstad en is goed bereikbaar. Dat willen we graag zo houden, maar hoe doen we dat? Welke oplossingen moeten we bedenken? Hoe gaan we in de toekomst naar ons werk? En kiezen we bij het inrichten van een nieuwe wijk voor parkeren, groen of spelen? Komen er meer deelauto’s of fietsen? En waar stallen we die? Ondernemers en inwoners hebben veel wensen. Om Haarlemmermeer nu en in de toekomst bereikbaar te houden werk ik dagelijks aan het creëren van meer fietspaden, uitbreiding van het openbaar vervoer en betere doorstroming op de weg. Maar niet alles kan financieel dus dat vergt een zorgvuldige afweging.

Naast wethouder Verkeer en Vervoer in Haarlemmermeer ben ik ook lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, een samenwerkingsverband van 15 gemeenten (van Edam-Volendam tot Uithoorn – en Haarlemmermeer natuurlijk) op het gebied van verkeer en vervoer met een begroting van ruim 400 miljoen euro per jaar. Dat geld hebben we hard nodig. We verwachten dat de komende jaren meer mensen zich vestigen in deze regio, dat er meer arbeidsplaatsen worden gecreëerd en dat het toerisme een behoorlijke groei zal meemaken. Een dynamische regio met veel kansen voor de economie, maar ook met veel uitdagingen.

De grootste uitdaging in mijn ogen ligt in de schaalsprong voor woningbouw en het daarbij horende motto ‘’eerst bewegen dan bouwen’’. Oftewel eerst openbaar vervoer faciliteren, fietspaden en wegen aanleggen en daarna nieuwe woonwijken bouwen. Dat moet vanaf het begin goed zijn en daar zet ik op in!

De blog van Marja Ruigrok verscheen in PARKEER24 nummer 4, thema Parkeren en Innovatie. Download hier het magazine! 

Lees verder

I have a dream: parkeren na COVID-19

7 apr om 16:13 uur
Tijdens de coronacrisis laait ook de discussie over betaald parkeren weer op, constateert Ernst Bos van Spark.…
Lees verder »

‘De mobiliteitshub is meer dan de heilige graal’

7 apr om 10:32 uurtimer8 min
“De mobiliteitshub is geen doel, maar een middel om steden aantrekkelijker in te richten. Dat stelt Nick…
Lees verder »

Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

31 mrt om 12:07 uur
Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden…
Lees verder »

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

12 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »