Snelheidsbeperkingen, gek word je ervan

vrijdag 5 april 2013
timer 3 min
Op de snelweg ben ik ondertussen meer gericht op snelheidsbeperkingen dan op mijn medeweggebruikers. Iedere 500 meter een bord dat zomaar iedere keer anders kan zijn, regelmatig aangevuld met een inhaalverbod voor vrachtverkeer. Als het matig druk is, is de praktijk dat je (te) vaak moet afremmen tot 90 km/u door vrachtverkeer dat dan mag inhalen.

Snelheidsbeperkingen, gek word je ervan

Onoverzichtelijk


Ook binnen de bebouwde kom is het onoverzichtelijk geworden door alle snelheidsbeperkende maatregelen en door alle verschillende voertuigen met hun eigen snelheden die wel of juist niet op het fietspad mogen. Een wijkontsluitingsweg als voorrangsweg met fiets(suggestie)stroken met wegversmallingen en verkeersdrempels bij de school en een onderbreking van de voorrang bij een kruisend fietspad. Maak het eenvoudiger en verbeter de doorstroming!

Voorstel


Alleen nog snelheidsbeperkingen van: 10 - 30 - 50 - 70 - 90 - 110 - 130. (En 210 op de hogesnelheidsstrook…)  Met of als het kan zonder (onder-) bord. Tot 10 km/u op het voetpad; tot 30 op het fietspad; 50 op de rijweg in de bebouwde kom; 70 op de stadsnelweg; 90 op de provinciale weg en op de rechter rijstrook van de snelweg; 110 of 130 op de andere rijstroken van de snelweg. Auto's halen alleen in op de snelweg als die minimaal 110 kunnen en mogen. Segways mogen op het voetpad mits 10 km/u of minder; anders moeten ze op het fietspad. Vrachtverkeer haalt op de snelweg niet meer in, en mag én kan 90 km/u rijden. Voorrang? Tot 30 iedereen gelijk; daarna pas onderscheid tussen langzaam en snelverkeer en – nieuw – middelsnel verkeer.

Enkele gevolgen


Om bovenstaande te kunnen doorvoeren zijn wijzigingen in de regelgeving nodig. Bijvoorbeeld:
•    Vrachtauto’s, bussen en auto’s met aanhangers moeten 90 km/u mogen rijden.
•    Racefietsen en velomobielen die harder willen rijden dan 30 moeten op de rijweg.
•    Buiten de bebouwde kom komen er nieuwe vrij liggende wegen bij. Naast de rijbanen voor (70 of) 90 km/u en vrij liggende fietspaden oftewel 30-km-wegen voor langzaam verkeer komen er ook 50-km-wegen dus voor middelsnelverkeer, bijvoorbeeld links en rechts verschillende snelheid. Daarmee is het ‘normale’ fietsverkeer gescheiden van de racefietsen, brommobielen en tractoren.
•    Brommers en brommobielen zouden als maximumsnelheid 50 km/u moeten mogen rijden.
•    De snelheid voor voertuigen die gebruik willen maken van de provinciale weg, de autoweg en/of de snelweg moet van 50 resp 60 naar 90 km/u; voor voertuigen die niet zo hard kunnen geldt dan een maximum van 30 of 50 km/u en die kunnen dan gebruik maken van de vrijliggende wegen voor langzaam of middelsnel verkeer.
•    De dubbele doorgetrokken strepen - al dan niet met groene kleur ertussen - zijn overbodig: 90 km/u is de maximum snelheid tenzij er een snelheidsbeperking geldt van 70 of 50 km/u (60 km/u vervalt dus).

Een overzicht van de formele maximum snelheden


Rijksoverheid website
Strepen op de weg en snelheid
Nieuwe maximum snelheid (130 km/u)

Goed idee of niet? Aanvullingen? Geef uw mening via redactie@acquirepublishing.nl.
Een nieuwe versie van het concept wordt na de zomer gecommuniceerd.

Joep Dickhaut - Movinnio



 

 

 

Lees verder

Extra aantrekkelijk om auto te laten staan tijdens sluiting Piet Heintunnel

22 jul om 15:38 uur
De renovatie van de Piet Heintunnel is gestart. Van 25 juni tot en met uiterlijk 30 september 2022 is de tunnel…
Lees verder »

Proactief verkeersveiligheid verbeteren met intelligente software

28 jun om 11:08 uur
“Verkeersongevallen zijn wereldwijd een vaak voorkomende doodsoorzaak”, vertelt David Homola van Transoft. “Binnen…
Lees verder »

Duurzame renovatie met een passende uitstraling

3 mei om 10:31 uur
Bij de Ligustergarage in Leidschendam, gesitueerd naast het winkelcentrum Westfield Mall of The Netherlands,…
Lees verder »

Duidelijke en veilige infrastructuur bij openbare ruimtes

21 apr om 09:45 uur
Triflex biedt mogelijkheden die bijdragen aan een aantrekkelijke en veilig openbare ruimte. Te denken aan het…
Lees verder »

Integraal prestatiecontract: Gezamenlijk belang voorop

7 apr om 10:07 uur
Vialis werkt samen met Provincie Utrecht, gemeente Utrecht, gemeente Houten en gemeente Woerden aan het continu…
Lees verder »

Veilige routing op stations

6 apr om 10:26 uur
Bezoekers van stations en perrons dienen zo veilig mogelijk van A naar B te komen. Markeringen en veiligheid gaan…
Lees verder »

Overal connected met de solar smart bench

31 mrt om 13:22 uur
“De Smart Solar Bench is een echte ‘smart city’-toepassing”, vertelt Roman Druszecki van Armada Mobility. “In een…
Lees verder »

“We hebben de ruimte heel hard nodig”

30 mrt om 09:58 uur
Nederland staat voor een grote woningbouwopgave. De komende jaren worden zeker 50 duizend woningen per jaar extra…
Lees verder »