Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

donderdag 12 maart 2020
timer 2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is: Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen? Edwin van der Gracht van Spark geeft zijn reactie.

Toevallig werd ik enige tijd geleden door iemand gewezen op een van de eerste mobiliteitshubs in Nederland. Deze hub is niet onlangs gerealiseerd, sterker nog: deze ‘mobiliteitswinkel’ is van 2000 tot 2003 actief geweest in de Eindhovense VINEX wijk Meerhoven. Anno 2020 wordt van een mobiliteitshub gesproken, echter blijft het doel hetzelfde: het verkopen van mobiliteit en mensen stimuleren om een meer duurzame vervoerswijzekeuze te maken (minder auto, meer fiets, meer openbaar vervoer, etc.).

Mede op basis van de ervaringen in Meerhoven zie ik een aantal aspecten die bepalend zijn voor het succes van een mobiliteitshub. Een van de aspecten die ik wil benadrukken is het belang van de menselijke factor. Het succes van een supermarkt of kledingwinkel wordt in mijn ogen ook in grote mate bepaald door de mensen die er werken. Ik denk dat dit bij een winkel in mobiliteit niet anders is. Althans, niet op de korte termijn.

Want dat is namelijk wat er bij een mobiliteitshub gebeurt. Bewoners, werknemers en bijvoorbeeld ook dagtoeristen, nemen bij een mobiliteitshub mobiliteit af. Een werknemer reist met zijn auto naar de hub, waarna hij ‘the last mile’ naar zijn werkplek met een (h)ov-verbinding aflegt. Een dagtoerist huurt bij de hub een deelfiets en de bewoner haalt, voordat hij met het (h)ov zijn weg naar huis vervolgt, zijn pakket af. Deze dynamiek vormt een fundamenteel onderdeel van de mobiliteitshub.

Een terechte vraag is dan: wat voor rol hebben de ‘servicemedewerkers’ van een mobiliteitshub dan? En is deze rol niet vervangbaar door bijvoorbeeld een smartphone applicatie? Uiteraard is de mens in dit plaatje (op de langere termijn) vervangbaar. Hierbij zullen we onszelf wel goed moeten realiseren wat er dan overblijft. Heeft u ooit de Disney film WALL-E gezien?

Lees verder

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

'Voorlopig zie ik geen profijtelijke business voor een mobiliteitshub'

11 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Culemborg sluit als 100ste gemeente aan op het NPR

6 mrt om 13:22 uurtimer2 min
Culemborg is de 100ste gemeente die aansluit op het Nationaal Parkeerregister.
Lees verder »

Parkeervergunning moet misbruik gpk stoppen

5 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Inwoners en bezoekers van Utrecht die in het bezit zijn van een gehandicaptenparkeerkaart hebben vanaf de zomer…
Lees verder »

"Laat parkeerder meepraten voordat je een besluit neemt"

5 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De parkeerder moet aan tafel zitten om te komen tot een gedragen beleid of dienst. Dat stellen Marc Moonen en Dave…
Lees verder »