'Ik hoop op heldere menselijkheidsvisie binnen deze branche'

vrijdag 7 januari 2022

Dirck Slabbekoorn is een eigentijdse supermarktmanager in Rotterdam die de dingen net even anders doet. Betekenisvol ondernemen staat bij de Jumbo-manager centraal. Thema’s als authenticiteit, duidelijkheid, rechtvaardigheid, wijsheid en zorgzaamheid staan bij hem hoog in het vaandel. Maar wat heeft zijn aanpak te maken met een onderwerp als mobiliteit?

Slabbekoorn is een van de sprekers op het Nationaal Congres Parkeren en Mobiliteit, op 10 maart in De Fruitvis te Rotterdam. Kom je ook?

Slabbekoorns aanpak op de werkvloer oogst alom lof en gaat verder dan het verschaffen van werk en diensten. De Jumbo-manager zet namelijk mensgericht en betekenisvol werken op de eerste plaats. Slabbekoorn: “Dat is het enige dat er echt toe doet. Waarom zou je energie gebruiken om dingen te ontwikkelen die niet als doel hebben om de wereld een fijnere plaats te maken voor mensen? Ik word veelvuldig geconfronteerd met de effecten van een wereld waarin de mens niet altijd centraal staat. Ooit hoop ik om onderdeel te zijn van een wereld waarin ieder mens tot zijn/haar volledige potentieel kan komen.”

Slabbekoorn erkent dat werken vanuit je hart niet altijd even makkelijk is. “Het vraagt veel om je hart open te houden als de keuzes moeilijk zijn. Er is gelukkig een groeiend bewustzijn als het gaat om ‘harteloos’ werken en andere zaken die de menselijke waarde ondermijnen. Het op de juiste manier omgaan met aanwezige emoties en het ‘lezen’ van situaties waarin je komt zijn daarin erg belangrijk.”

Slabbekoorns manier van ondernemen is volgens eigen zeggen niet alleen mogelijk in zijn eigen branche, maar op élk gebied: “Mobiliteit is een verbindende factor in het leven van veel mensen. Maar de branche geeft ook werk aan mensen die daarmee weer invulling geven aan hun leven. De mobiliteitstransitie zal veel mensen misschien raken. Ik hoop daarom dat er tijdig een heldere visie op menselijkheid binnen deze branche is, zodat er voldoende (zelf-)vertrouwen ontstaat om de groei van mensen en de groei en verandering op mobiliteitsgebied in balans te houden.”

Dat veranderingen niet vanzelf gaan, weet de Jumbo-manager als geen ander. “Bij gedragsveranderingen komen een visie en volharding kijken. Die visie moet helder en authentiek overgebracht worden. Zie het als een soort flexibele vasthoudendheid. Daarmee bedoel ik dat als je weet waar je naartoe wilt, je onderweg best allerlei leeruitstapjes kunt maken die je mogelijk verder kunnen helpen. Zonder daarbij afbreuk te doen aan je eigen visie.”