Gronausestraat, Losser: Van barrière naar integraal onderdeel

dinsdag 8 december 2020

De Gronausestraat in Losser was een doorgaande weg die het centrumgebied in tweeën splitste. Na herinrichting volgens de methode van ‘de straat op maat’ is de weg een integraal onderdeel van het centrumgebied geworden.

-
De Gronausestraat voor de metamorfose

Marco Aarsen, adviseur bij Goudappel Coffeng, vertelt. “De Gronausestraat is een doorgaande weg door de stad, maar er is ook een rondweg rond de stad. Daarom is de weg opnieuw ingericht en het centrumtapijt als het ware verder uitgerold.” Aanpassingen aan de weg bestaan uit het versmallen van de weg, maar ook het gebruik van ander materiaal – klinkers in plaats van asfalt – om zo het karakter van de weg aan te pakken. “De oude weg nodigde uit tot hogere snelheden, dat is nu anders. Daarnaast is er veel meer groen aanwezig en prettige bankjes om op te zitten. Zo is verblijven in het gebied een stuk aantrekkelijker geworden.”

Belangrijk doel van de herinrichting was om beide ‘helften’ van het centrum met elkaar te verbinden, met de kerk aan de ene kant van de weg en winkels aan de andere kant. “Bij het project zijn op meerdere momenten bewoners, ondernemers én vertegenwoordigers van de aan de weg gelegen kerk bij het proces betrokken. Dat was belangrijk, want het gebied rondom de kerk is ook eigendom van de kerk, dus alles wat wij aanpassen moest ook in het belang van de kerk zijn. Rouwen en trouwen moet wel gewoon doorgang kunnen vinden uiteraard. We zijn tevreden met het resultaat, de weg is nu geen barrière meer maar juist een integraal deel van het centrumgebied in Losser.”

De Straat op Maat

Dit is de derde aflevering van de nieuwe serie ‘Metamorfoses’. In de komende nummers laten we straten en wegen zien die, met behulp van de methode ‘De Straat op Maat’, een metamorfose hebben ondergaan.  

 

-

De Gronausestraat na de metamorfose

Lees verder

Duurzaamheid hoog in het vaandel

7 jan om 10:27 uur
Valmont is leverancier van diverse soorten masten. “Stalen, aluminium en zelfs houten masten”, vertelt Jos Bergh,…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Voorkom verrassingen

15 dec 2020
“Infrastructuur is een middel om gedrag te sturen”, stellen Matthijs van Orsouw en Kirsten van Merwijk van XTNT. “…
Lees verder »

De huiselijkheid van een mega-parkeergarage

14 dec 2020
Geen imponerende innovaties maar ‘goede samenwerking’ en hoge eisen aan ‘warmte en gastvrijheid’ brachten ‘het…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »

Renovatie Wilhelminasluis, Wilhelminabrug en Beatrixbrug afgerond

7 dec 2020
De werkzaamheden aan de Wilhelminasluis, Wilhelminabrug en Beatrixbrug in Noord-Holland zijn afgerond. Het…
Lees verder »

Minister Van Nieuwenhuizen tekent Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

18 nov 2020
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van…
Lees verder »

Rotterdam gaat voor plaatsen laadpalen samenwerken met andere gemeenten

4 nov 2020
Rotterdam heeft de aanbesteding gepubliceerd voor nieuwe publieke laadpalen voor elektrische voertuigen. Het gaat…
Lees verder »