Gronausestraat, Losser: Van barrière naar integraal onderdeel

dinsdag 8 december 2020

De Gronausestraat in Losser was een doorgaande weg die het centrumgebied in tweeën splitste. Na herinrichting volgens de methode van ‘de straat op maat’ is de weg een integraal onderdeel van het centrumgebied geworden.

-
De Gronausestraat voor de metamorfose

Marco Aarsen, adviseur bij Goudappel Coffeng, vertelt. “De Gronausestraat is een doorgaande weg door de stad, maar er is ook een rondweg rond de stad. Daarom is de weg opnieuw ingericht en het centrumtapijt als het ware verder uitgerold.” Aanpassingen aan de weg bestaan uit het versmallen van de weg, maar ook het gebruik van ander materiaal – klinkers in plaats van asfalt – om zo het karakter van de weg aan te pakken. “De oude weg nodigde uit tot hogere snelheden, dat is nu anders. Daarnaast is er veel meer groen aanwezig en prettige bankjes om op te zitten. Zo is verblijven in het gebied een stuk aantrekkelijker geworden.”

Belangrijk doel van de herinrichting was om beide ‘helften’ van het centrum met elkaar te verbinden, met de kerk aan de ene kant van de weg en winkels aan de andere kant. “Bij het project zijn op meerdere momenten bewoners, ondernemers én vertegenwoordigers van de aan de weg gelegen kerk bij het proces betrokken. Dat was belangrijk, want het gebied rondom de kerk is ook eigendom van de kerk, dus alles wat wij aanpassen moest ook in het belang van de kerk zijn. Rouwen en trouwen moet wel gewoon doorgang kunnen vinden uiteraard. We zijn tevreden met het resultaat, de weg is nu geen barrière meer maar juist een integraal deel van het centrumgebied in Losser.”

De Straat op Maat

Dit is de derde aflevering van de nieuwe serie ‘Metamorfoses’. In de komende nummers laten we straten en wegen zien die, met behulp van de methode ‘De Straat op Maat’, een metamorfose hebben ondergaan.  

 

-

De Gronausestraat na de metamorfose

Lees verder

Integraal prestatiecontract: Gezamenlijk belang voorop

7 apr om 10:07 uur
Vialis werkt samen met Provincie Utrecht, gemeente Utrecht, gemeente Houten en gemeente Woerden aan het continu…
Lees verder »

Veilige routing op stations

6 apr om 10:26 uur
Bezoekers van stations en perrons dienen zo veilig mogelijk van A naar B te komen. Markeringen en veiligheid gaan…
Lees verder »

Overal connected met de solar smart bench

31 mrt om 13:22 uur
“De Smart Solar Bench is een echte ‘smart city’-toepassing”, vertelt Roman Druszecki van Armada Mobility. “In een…
Lees verder »

“We hebben de ruimte heel hard nodig”

30 mrt om 09:58 uur
Nederland staat voor een grote woningbouwopgave. De komende jaren worden zeker 50 duizend woningen per jaar extra…
Lees verder »

ProRail sluit zes onbewaakte spoorwegovergangen

16 mrt om 09:36 uur
ProRail en NS nemen per direct maatregelen bij 28 onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland. Zes stuks worden per…
Lees verder »

Interactieve kaartviewer schetst de optimale zero-emissiezone

4 mrt om 10:21 uur
Een slimme innovatie op het juiste moment: een interactieve weergave die helpt bij het bepalen van een in 2025…
Lees verder »

Veranderende steden door infrastructuur en mobiliteit

24 feb om 11:28 uur
Stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit zijn nauw met elkaar verbonden. De verbinding tussen woon-…
Lees verder »

Mooiste rotonde van Nederland ademt groen

5 feb om 12:06 uur
De kleurrijke rotonde in het Noord-Hollandse dorp Warmerhuizen is uitgeroepen tot de Mooiste Rotonde van Nederland…
Lees verder »