Wordt de Amsterdamse Herengracht parkeervrij?

donderdag 12 augustus 2021
timer 2 min
Amsterdams wethouder Egbert de Vries (Verkeer) heeft een studie laten doen naar het parkeervrij maken van de Herengracht in het centrum van Amsterdam.

In de studie worden drie modellen uitgewerkt voor de herinrichting van Herengracht. Bij Model A verandert er weinig aan de oude situatie, alleen de parkeerplaatsen gaan dan verdwijnen. Er zijn nog wel een aantal laad- en losplekken. Model B gaat een stap verder en gaat uit van een gezamenlijke ruimte zonder aparte stoep. Deze indeling maakt het noodzakelijk dat de voetganger de dominante verkeersdeelnemer is. De auto en de fiets zijn dan ondergeschikt aan de voetganger. Bij Model C gaat de Herengracht het meest op de schop. De bomen worden verplaatst om een wandelstrook langs de gracht te creëren.

Tekort

"Alhoewel we als stad stevig op weg zijn meer ruimte te creëren met het weghalen van autoparkeerplaatsen, zie ik ook dat we daar zorgvuldig en stap voor stap in te werk moeten gaan", schrijft wethouder De Vries. Het parkeervrij maken van de Herengracht zorgt voor een tekort van zo’n 600 parkeerplaatsen. "Een dergelijk tekort betekent dat er onherroepelijk overlast gaat ontstaan door foutparkeren en mensen die rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats. Dat is ook niet de stad die ik voor ogen heb", aldus De Vries. Hoewel er twee ondergrondse parkeergarages bij komen, de Vijzelgrachtgarage en de Singelgrachtgarage, is meer onderzoek naar de effecten van het parkeervrij maken van de Herengracht gewenst, aldus de wethouder. 

De gemeente Amsterdam schrapt sinds 2019 de nodige parkeerplaatsen. In 2025 moet het aantal plekken met 10.000 zijn gedaald. Vorige jaar stond de teller op bijna 2500 geschrapte parkeerplaatsen, zo schrijft Het Parool.

Prijskaartje

De herinrichting van de Herengracht heeft een pittig prijskaartje. De Vries: "tegelijkertijd moeten deze zaken ons niet tegenhouden om goed na te denken over de wensen voor de grachtengordel van de toekomst. Bijgaande studie is daarom met nadruk een document om te inspireren. Om met elkaar het gesprek aan te gaan over de gewenste toekomst", zo besluit de wethouder.

Lees hier het hele inspiratiedocument

Fotobron: gemeente Amsterdam

Lees verder

Tilburg hervormt parkeer- en mobiliteitsbeleid

21 sep om 14:38 uur
De gemeente Tilburg wil nieuw beleid voor deelmobiliteit en parkeren ontwikkelen om de stad in de toekomst…
Lees verder »

Financiën en mobiliteit: welke prikkels werken?

21 sep om 08:52 uur
Zijn financiële of andere prikkels aanleiding om de auto te laten staan? Tamara Madern, lector Schuldpreventie en…
Lees verder »

De agenda van… Floor van Dorresteijn

20 sep om 09:29 uur
Zo’n vier jaar geleden had ze na haar studie geen idee wat ze wilde gaan doen. Nu kan Floor van Dorresteijn zich…
Lees verder »

Hogere parkeertarieven door marktwerking

15 sep om 10:48 uur
Het wordt steeds drukker in onze steden. Dat neemt de komende jaren alleen maar verder toe. Een forse…
Lees verder »

Parkeervoorziening The Grid technisch en esthetisch vernieuwd

10 sep om 16:22 uur
De bestaande afwerking van de aangrenzende parkeervoorziening van Business Center The Grid in Utrecht, was…
Lees verder »

Kwaliteitssprong fietsparkeren; uit én thuis!

7 sep om 09:19 uur
Een fietsenstalling kan een fietsnetwerk of herontwikkeling maken maar ook breken. Je kunt nog zo’n mooie (snel)…
Lees verder »

Fietsenstalling ov-knooppunt Capelsebrug flink uitgebreid

3 sep om 09:20 uur
De fietsenstalling bij het bus- en metrostation Capelsebrug is flink uitgebreid. Vanaf september zijn er in 430…
Lees verder »

Parkeren is prijzig

2 sep om 14:43 uur
Parkeren in de centra van de steden is niet gemakkelijker geworden en bovenal een stuk duurder als je een…
Lees verder »