'De parkeerbusiness is relatief snel hersteld'

vrijdag 10 februari 2023

“2022 was heel duidelijk een afspiegeling van de post-corona-tijd”, stelt Marius Koerselman, country director Nederland bij EasyPark. “Dat kun je wel zo stellen. We kwamen begin van het jaar net uit een lockdown, dat had veel impact op de parkeerwereld, maar daarna is de situatie relatief snel hersteld.” 

Vanaf het tweede kwartaal is de parkeerbusiness relatief goed hersteld. “We moesten wel van ver komen”, aldus Koerselman, “dus wat ons betreft was het een hele positieve ervaring om te zien hoe snel mensen weer mobiel werden na het opheffen van restricties.” 

Veranderd parkeergedrag 

Toch heeft de coronaperiode wel degelijk veel invloed gehad op hoe en waar mensen parkeren. “In hoeverre dat blijvend is, dat weet ik niet, maar we zien bijvoorbeeld dat mensen meer thuiswerken – en dus minder bij het werk parkeren. Dat lijkt toch een vrij constant fenomeen, mensen zijn niet meer elke dag voor hun werk onderweg. Dat kan een duurzaam effect zijn. Aan de andere kant is het parkeerverkeer onder particulieren weer op vergelijkbaar niveau als voor de pandemie. Zij grijpen qua mobiliteit terug op hun oude gedrag.” 

“We zien per saldo dus wel een verlaging van mobiliteit, zo’n tien procent onder het oude niveau. Dat zie je niet alleen op de weg, maar ook in het gehele straatbeeld, er is minder parkeerdruk. Dan blijkt dat mensen toch de voorkeur geven aan parkeerplaatsen langs de weg, met als gevolg dat parkeergarages onbenutte parkeerplekken hebben.” Dat biedt wel kansen voor EasyPark. “Als er plaatsen op straat beschikbaar zijn dan hebben die de voorkeur van de automobilist en daar kunnen wij met onze oplossingen op in spelen.” 

De oplossing die EasyPark biedt – zoals betalen met een app – leent zich uitstekend om parkeren eenvoudig te maken. “Betalen gaat soepel en automatisch, je betaalt alleen voor de tijd die je geparkeerd hebt en je riskeert ook geen parkeerboetes. Stressvrij parkeren, noemen wij dat. Dat helpt bij de keuze om op straat te parkeren, als je eenvoudig alles kunt regelen.” 

De leefbare stad 

“Een belangrijk punt is de leefbaarheid in de stad. We verwachten wel degelijk dat de parkeerdruk toe zal nemen, al was het maar omdat we met steeds meer mensen zijn, en er ook steeds meer auto’s zijn. Tegelijkertijd willen we leefbare en groene steden en emissie verminderen. Wij kunnen daar aan bijdragen, door het zoekverkeer te verminderen.” 

“Door makkelijk betalen te faciliteren alleen ben je er nog niet, het zoeken naar een parkeerplaats kan lastig zijn. Dat resulteert in zoekverkeer. Door technologie slim in te zetten kun je bezoekers van de stad eenvoudig naar een lege parkeerplek begeleiden, die anders onbenut zou blijven. Het is de taak om automobilisten goed te informeren, voor, tijdens en na de reis.” 

“Wij kunnen helpen om inzicht te krijgen in de beschikbaarheid van plaatsen, zowel op straat als in garages, en vervolgens op straat met een oplossing komen langs de route of in de app deze informatie verwerken in het advies aan de automobilist. “ 

Integratie met voertuig 

De techniek van EasyPark is niet meer gebonden aan de telefoon. “Onze systemen zijn ook in het voertuig zelf te integreren. Neem de introductie van de Polestar, waarbij de EasyPark-app standaard al in het dashboard is opgenomen. Dat biedt ook voordelen voor de gebruiker, je kunt dan de parkeertransactie suggereren als de automobilist ergens parkeert, en de parkeertransactie automatisch beëindigen zodra het voertuig weer gaat rijden.” 

Overname Parkmobile 

Een belangrijke ontwikkeling voor EasyPark is de overname van Parkmobile. “Zo is een wereldwijd actief bedrijf ontstaan, we zijn in 27 landen actief, waaronder de VS. In totaal hebben we nu zo’n 70 miljoen gebruikers. We willen er naar toe dat al die gebruikers van hetzelfde platform gebruik kunnen maken. Dan kun je bijvoorbeeld bij een bezoek aan Duitsland dezelfde app blijven gebruiken. We willen ook uitstralen dat we één merk zijn. De Parkmobile-app zal dan ook de komende periode een transformatie ondergaan naar de EasyPark-huisstijl.” 

Dit artikel verscheen in Trends 2023, meegezonden met de printeditie van MobiliteitsPlatform nr. 4. Meer lezen van Trends 2023? Ga naar onze digitale bibliotheek.