Efficiënter handhaven dankzij opvolgingsapp

vrijdag 18 november 2016
timer 3 min
De binnenstad van Delft en de aangrenzende schilwijken hebben sinds 2003 op grote schaal gereguleerd parkeren. Het toezichthouden gebeurde aanvankelijk te voet (100 auto's per uur), vanaf 2008 per Segway (500 per uur) en sinds 1 maart 2015 met een scanauto (1000 per uur). De overstap naar de scanauto leverde ook een nieuwe uitdaging op: hoe kon ervoor gezorgd worden dat de BOA's, die de handhaving moesten doen, de scanauto bijhielden?

Er waren twee redenen om de scanauto in te voeren, vertelt Ton Cornax, hoofd Vergunningen, Toezicht & Handhaving bij de gemeente Delft: “Ten eerste om digitaal te kunnen handhaven en ten tweede om daarbij op een efficiënte manier dezelfde kwaliteit te kunnen leveren.” In de praktijk bleek echter al snel dat de opvolging nog te star was: “De praktijk was dat handhavers  dezelfde route als de scanauto moesten volgen en dat ze vervolgens om-en-om een als verdacht aangemerkt voertuig toegewezen kregen om opnieuw te controleren. Met als gevolg dat handhavers op elkaar moesten wachten of de scanauto niet konden bijhouden.” De oplossing is de opvolgingsapp, die Delft en TMC gezamenlijk ontwikkelden. “In de app op de handheld zie je de ‘nee-tjes’ uit de scan, de auto’s die geen parkeerrechten hebben. Om die nee-lijst zuiverder te maken halen we ze na vijf minuten automatisch nog eens door een database. Bovendien halen we iedereen eruit die die dag al een keer een naheffing heeft gehad.”

 

De BOA’s kunnen vervolgens op hun tablet een aantal nee-tjes adopteren. Daarbij kiest de BOA de nee-tjes die voor hem het meest logisch bereikbaar zijn per fiets, Virto of lopend (op P-terreinen). “Je bent als BOA’s dan effectiever dan wanneer je klakkeloos de scanauto volgt. Bovendien kan een collega een nee-tje van je overnemen als een bepaalde handhavingsactie te lang duurt. De controle wordt kortom efficiënter.”

 

Wie een naheffing krijgt, is inmiddels dus drie keer gecontroleerd: door de scanauto, door de database in de backoffice en door de BOA. Cornax: “Wie dan drie keer een nee scoort, krijgt terecht een naheffing.” De verwachting is dat de opvolgingsapp zal leiden tot minder bezwaren. Bovendien heb je bij die bezwaren een heel handhavingsdossier met bewijslast over de keren dat je gecheckt bent.”

 

De opvolgingsapp wordt in december in gebruik genomen. Cornax verwacht dat daarmee de effectiviteit, de kwaliteit en de flexibiliteit van de handhaving wordt verbeterd. “Zo proberen we als partner samen met TMC het product nog verder te ontwikkelen.”

 

Lees verder

Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

25 nov om 13:43 uur
Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon.…
Lees verder »

Informatiegestuurd handhaven: scannen van openbare ruimte

24 nov om 14:56 uur
Tijdens het Parkeerbeheer Congres gaf Mattias Rouw van ARVOO een lezing over informatiegestuurd handhaven. Heb je…
Lees verder »

Wie geschoren wordt, moet stil zitten…

24 nov om 09:24 uur
In deze blog willen we een gevoelig onderwerp benoemen: verborgen leed van parkeerexploitanten in coronatijd. Zij…
Lees verder »

Waar parkeren we de fiets?

19 nov om 10:27 uur
Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder…
Lees verder »

Met data inzicht in de stad

10 nov om 11:39 uur
“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt…
Lees verder »

Vloeren parkeergarage Hengelo weer tot in detail beschermd

3 nov om 09:10 uur
In bovengrondse parkeergarage De Beurs, nabij Schouwburg Hengelo, ontstond lekkage in de vloer doordat de…
Lees verder »

Flexibiliteit in de toekomst - hoe laat je straks je werknemers parkeren?

28 okt om 14:38 uur
Zagen we net voorzichtig weer wat mensen richting kantoor gaan, is nu thuiswerken weer de norm geworden. Hoe lang…
Lees verder »

De kracht van periodieke mobiliteitsenquêtes

26 okt om 10:58 uur
Het periodiek houden van een uitgebreide mobiliteitsenquête blijkt in het Amsterdamse Zuidas-gebied een waardevol…
Lees verder »