Elektrisch parkeren en parkeerbeleid

dinsdag 10 december 2013
timer 3 min
In de december editie van het magazine PARKEER24 wordt uitgebreid aandacht besteed aan 'elektrisch parkeren'. Eén van de artikelen gaat in op de vraag hoe gemeenten omgaan met parkeerbeleid bij oplaadpunten voor elektrisch rijden. U leest hier een klein gedeelte van dit artikel.

Elektrisch parkeren en parkeerbeleid

Het streven is dat in 2025 een miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden. Nu al verschijnen er steeds meer oplaadpunten in de openbare ruimte en op privé terrein. Elke oplaadpaal gaat vergezeld van één of meerdere parkeerplekken die vrijgehouden moeten worden voor dit specifieke gebruik. Los van het plaatsen van oplaadpunten of het verder willen stimuleren van elektrisch rijden, roept dit vragen op die relevant zijn voor het parkeerbeleid: Hoe gaan gemeenten om met parkeerbeleid bij oplaadpunten voor elektrisch rijden? Ecorys  polste 8 middelgrote en 3 kleinere gemeenten over hoe zij omgaan met wat wij noemen ‘elektrisch parkeren’.

Op toekomst voorbereiden


We kunnen stellen dat de groei van het elektrische parkeren gemeenten vooralsnog niet voor grote problemen stelt; een faciliterende rol is voldoende. Een herziening van het parkeerbeleid bij oplaadpalen is ook nog niet aan de orde (Wel moet een concrete oplossing worden gevonden voor de stop bij stichting E-Laad).

 

Er leven bij de gemeenten wel aandachtspunten voor de toekomst. Deze aandachtspunten worden urgent als aan gemeenten gevraagd wordt actiever beleid te voeren om het toekomstbeeld van 1 miljoen auto’s dichterbij te brengen.

                    Niemand heeft behoefte aan een woud met oplaadpalen in zijn stad met alle gevolgen voor het parkeerbeleid en de handhaving. Het is echter goed mogelijk dat de snelle ontwikkelingen rond elektrisch rijden tot heel andere vormen van opladen leidt (bij lichtmasten, op het werk, bij stoplichten). De meningen zijn hierover nog verdeeld.

                    De situatie op eigen terrein vergt extra aandacht. Weinig problemen zijn er als die parkeerplaats bij woningen beschikbaar is. Wat doe je in woonwijken waar mensen met snoeren naar de openbare weg moeten werken? (‘ stekker uit het keukenraam’ )? Misschien heeft dit gevolgen voor de eisen ten aanzien van voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein.

                    Een interessante groep vormen de oplaadpunten bij attracties. De gemeente kan een rol spelen om oplaadpunten op dit soort semi openbare plaatsen te stimuleren.

Het volledige artikel kunt u lezen in de december editie van het magazine PARKEER24. Ontvangt u het magazine nog niet? Klik hier voor informatie over een abonnement.