Fiscaliseren van vergunningengebieden

donderdag 9 februari 2017
timer 2 min
Het kan; fiscaliseren van parkeergebieden voor vergunninghouders. Het vraagt een aantal goed te overdenken stappen, maar kan baten opleveren die in te zetten zijn om de leefbaarheid op straat te vergroten

Meer baten naar gemeente

Bij parkeerhandhaving in vergunningengebieden, gaan de opbrengsten uit opgelegde beschikkingen naar de centrale overheid (CJIB), terwijl de gemeente de kosten voor handhaving draagt. Gevolg is dat gemeenten er minder handhaven en voornamelijk pas ingrijpen bij klachten en overlast. 

Door het fiscaliseren van vergunningengebieden komen meer baten bij de gemeente terecht, waardoor budget beschikbaar komt om indien nodig extra te controleren binnen vergunningengebieden. Dat komt de leefbaarheid ten goede.


Wijziging parkeerverordening

Het begint met een wijziging van de parkeerverordening door de gemeenteraad. Die moet toestaan om met een dagkaart te parkeren in een gebied bestemd voor belanghebbenden. Met een hoog dagkaarttarief is het voor bezoekers van de binnenstad onaantrekkelijk om in de aangrenzende wijken te parkeren. Parkeerders die zonder geldig parkeerrecht parkeren, ontvangen een naheffingsaanslag in plaats van een beschikking.


Beperkt aantal parkeerautomaten

Dagkaarten kunnen parkeerders kopen via belparkeren en bij extra parkeerautomaten. Met parkeren op kenteken zonder ticket, mogen loopafstanden naar de parkeerautomaat groter zijn dan voorheen en door automaten strategisch te plaatsen, is het aantal benodigde automaten beperkt te houden. 


Bebording

Voor de wijziging in het betaalregime moet de bebording worden aangepast. Het bestaande bord voor vergunninghouders (zonebord E9) blijft, maar er komt een bord bij, met de tekst 'dagkaarten toegestaan'.

Ook bebording is van belang bij het fiscaliseren van een vergunningengebied.

Lees verder

Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

25 nov om 13:43 uur
Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon.…
Lees verder »

Informatiegestuurd handhaven: scannen van openbare ruimte

24 nov om 14:56 uur
Tijdens het Parkeerbeheer Congres gaf Mattias Rouw van ARVOO een lezing over informatiegestuurd handhaven. Heb je…
Lees verder »

Wie geschoren wordt, moet stil zitten…

24 nov om 09:24 uur
In deze blog willen we een gevoelig onderwerp benoemen: verborgen leed van parkeerexploitanten in coronatijd. Zij…
Lees verder »

Waar parkeren we de fiets?

19 nov om 10:27 uur
Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder…
Lees verder »

Met data inzicht in de stad

10 nov om 11:39 uur
“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt…
Lees verder »

Vloeren parkeergarage Hengelo weer tot in detail beschermd

3 nov om 09:10 uur
In bovengrondse parkeergarage De Beurs, nabij Schouwburg Hengelo, ontstond lekkage in de vloer doordat de…
Lees verder »

Flexibiliteit in de toekomst - hoe laat je straks je werknemers parkeren?

28 okt om 14:38 uur
Zagen we net voorzichtig weer wat mensen richting kantoor gaan, is nu thuiswerken weer de norm geworden. Hoe lang…
Lees verder »

De kracht van periodieke mobiliteitsenquêtes

26 okt om 10:58 uur
Het periodiek houden van een uitgebreide mobiliteitsenquête blijkt in het Amsterdamse Zuidas-gebied een waardevol…
Lees verder »