Flexibele parkeernorm moet Leiden leefbaar en bereikbaar houden

dinsdag 4 februari 2020
timer 2 min
Om Leiden leefbaar, bereikbaar en gastvrij te houden is een nieuwe parkeervisie 2020-2030 opgesteld door de gemeente. In de stad gaat een flexibele parkeernorm gelden en wordt er geïnvesteerd in het aantal fietsparkeerplaatsen.

In het nieuwe parkeerbeleid is er oog voor de verschillende leefgebieden in de stad en kiest de gemeente voor maatwerk bij autoparkeren. “Elk leefgebied kent een eigen pakket aan maatregelen, dat aansluit op de specifieke wensen en knelpunten in de wijk. Zo sturen we aan op minder geparkeerde auto’s op straat door beter gebruik van gemeentelijke en particuliere parkeergarages, zowel in het centrum als daarbuiten. Om de binnenstad goed bereikbaar te houden voor de auto verkennen we samen met onze stadspartners de mogelijkheden van mobiliteitshubs en transferia”, zo staat geschreven in het conceptplan parkeervisie 2020-2030.

Flexibele parkeernorm

Nieuw is ook een flexibele parkeernorm voor de auto bij nieuwbouw of een nieuwe functie van een gebouw. Niet één parkeernorm voor heel Leiden, maar de mogelijkheid om per gebied, functie en doelgroep te differentiëren. “Zo creëren we letterlijk en figuurlijk ruimte om de broodnodige bouwprojecten in onze stad, zoals nieuwe woningen, te kunnen realiseren”, zo klinkt het.

Fietsparkeernorm

Het fietsparkeren in Leiden heeft een stevige injectie nodig. De komende jaren wordt door de hele stad flink geïnvesteerd in fietsparkeerplekken. Drukbezochte locaties zoals de stations, de binnenstad en de (wijk)winkelcentra krijgen daarbij prioriteit. Primeur van deze parkeervisie is de fietsparkeernorm: bij nieuwbouw of een nieuwe functie van een bestaand gebouw is een aantal fietsparkeerplekken vereist en het liefst op eigen terrein. De fietsparkeernorm geeft de fietser garantie op voldoende en goede stallingsplaatsen en biedt de ontwikkelaar voldoende flexibiliteit om te kunnen blijven bouwen.

“Parkeren is geen doel op zich maar een stap op weg naar de bestemming”, zegt verantwoordelijk wethouder Ashley North over de parkeervisie van de gemeente. “Waar we zo snel en soepel willen arriveren, met de fiets of de auto. Deze visie geeft aan hoe parkeren kan bijdragen aan de leefbaarheid, bereikbaarheid en gastvrijheid van onze stad die continu in beweging is.”

Fotobron: Gemeente Leiden

Lees verder

Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

31 mrt om 12:07 uur
Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden…
Lees verder »

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

12 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

'Voorlopig zie ik geen profijtelijke business voor een mobiliteitshub'

11 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Culemborg sluit als 100ste gemeente aan op het NPR

6 mrt om 13:22 uurtimer2 min
Culemborg is de 100ste gemeente die aansluit op het Nationaal Parkeerregister.
Lees verder »