Klantgerichte exploitatie parkeergarage betaalt zich uit

maandag 14 december 2009
timer 4 min
Te vaak wordt een parkeergarage geëxploiteerd met als enig doel: winst maken. Dat moet anders, vindt Hugo de Groot, oprichter van het op parkeerbeheer gerichte P-good. Niet de winst, maar consumentgericht parkeerbeheer moet de exploitatie bepalen.    
Klantgerichte exploitatie parkeergarage betaalt zich uit

Door onder meer de tarieven te verlagen, de service in de garage te verbeteren en voor het eerste parkeeruur geen geld te vragen, zullen meer consumenten van de parkeergarage gebruik maken en langer in de stad blijven. Daarvan profiteren de omliggende winkels en de gemeente. Zo zagen de winkels rond de ABC-parkeergarage in Schiedam hun omzet sterk stijgen nadat deze nieuwe aanpak was ingevoerd. En uiteindelijk steeg ook de exploitatiewinst van de garage.

Te hoge tarieven

Veel gemeenten, exploitanten en beleggers gaan uit van winst bij het exploiteren van de parkeergarages. Hier kan voor gekozen worden, maar in de ABC-parkeergarage in Schiedam zette exploitant Q-Park in op hoge, op landelijk niveau afgestemde parkeertarieven. Té hoge tarieven, vonden de consumenten. Zij bleven weg en de omliggende winkels zagen het aantal bezoekers en de omzet dalen. De eigenaren – Ahold, Blokker Holding en de eigenaar van het pand van C&A Redevco Nederland BV (ABC staat voor AH, Blokker en C&A) – zaten er maar mee.

Geen invloed

“Wij hadden nagenoeg geen invloed op het oude parkeerregime”, vertelt Marleen Out, property manager bij Redevco. “Om meer klanten te trekken hadden we graag lagere parkeertarieven willen invoeren. Maar het was moeilijk met de voormalige exploitant hierover een afspraak te maken. Ook konden we niet inspelen op acties van een van de winkels, door bijvoorbeeld bij besteding van een bepaald bedrag gratis parkeren aan te bieden. Bovendien vonden veel klanten het vervelend dat zij voor een vol uur parkeergeld moesten betalen, ook als ze maar tien of vijftien minuten boodschappen deden. Vooral Albert Heijn merkte het gevolg: minder klanten. Bijstelling naar betalen per tien minuten of per minuut was echter niet mogelijk.”

Nieuwe aanpak


Ook de gemeente was niet te spreken over deze situatie. “De vorige exploitant werkte met relatief hoge tarieven, gebaseerd op zijn landelijk parkeerbeleid”, blikt Raymond Vredebregt, beleidsadviseur bij de gemeente Schiedam, terug. “Zouden de tarieven op de lokale situatie zijn gebaseerd, dan zouden ze lager zijn geweest. Dan houd je rekening met bijvoorbeeld de omgeving en de parkeertarieven in de buurt. -
Het contract met Q-park is in 2008 ontbonden, eigenaren namen de exploitatie in eigen hand en vroegen P-good de uitvoering op zich te nemen.
P-good had al berekend dat één uur gratis parkeren en een vriendelijk vervolgtarief een intensivering zou geven in bezoekersaantallen en de garage kostenneutraal beheerd kon worden “Een parkeergarage is niet per sé bedoeld om winst te maken, maar om de consument service te verlenen”, licht Hugo de Groot zijn visie op parkeerbeheer toe. “Te vaak nog wordt een parkeergarage gebouwd volgens traditioneel gedachtegoed: er is parkeeroverlast, hiertegen worden maatregelen genomen en de investeerder in deze maatregelen wil via de parkeertarieven minimaal de investering terugverdienen. Dit beleid houdt geen rekening met de consument en economisch belang. Vergelijk dit met de aanleg van een kruispunt. Een kruispunt is nodig voor een vlotte doorstroming van het verkeer. Je gaat hier niet tol vragen om de investering zo snel mogelijk terug te verdienen. Je doet het voor de gebruiker, de 'consument'. Hiermee wil ik niet zeggen dat parkeren per definitie gratis aangeboden moet worden.

Balans vinden

Het is de kunst een balans te vinden tussen effectief parkeerbeheer en klantgerichtheid. Het één kan niet zonder het ander: tevreden bezoekers komen terug, genereren daardoor meer omzet, waardoor ook de waarde van het vastgoed toeneemt. Anders gezegd: wie de 'software' en de 'hardware' goed op elkaar afstemt, voegt waarde toe.”

Het volledige artikel kunt u lezen in het magazine Verkeer in Beeld # 6 van 2009.