Maakt gratis parkeren een winkelgebied aantrekkelijk?

donderdag 13 juni 2019
timer 2 min
Tijdens PROVADA organiseerde PARKEER24 verschillende sessies over parkeren en gebiedsontwikkeling. Vragen als maakt gratis parkeren een winkelgebied aantrekkelijk en moet de overheid de zelfrijdende auto stimuleren werden behandeld.

Onderzoeker Giuliano Mingardo vertelt bezoekers over het belang van parkeren; het belang van betaald parkeren én het inzicht dat voetgangers, fietsers en OV-mensen ook zeker omzet genereren. Het blijft interessant om te zien hoeveel mensen denken dat gratis parkeren een prachtig middel is om een winkelgebied aantrekkelijk te maken. Vol vuur legde Mingardo aan de zaal uit dat deze aanname toch echt niet klopt.

Tim van Huffelen en Guido Scheerder van Goudappel Coffeng bespraken de Vitaliteitsbenchmark Centrumgebieden 2019. Aan de hand van in totaal 20 indicatoren worden centra in beeld gebracht, geordend in de categorieën. Bereikbaarheid is daar één van. Daarin worden factoren als parkeerbeleid, ov-voorzieningen en hoe groot de loopafstanden zijn van een centrum gemeten. Maar ook hoeveel vertraging je met een auto hebt op zaterdagmiddag ten opzichte van ’s nachts als het rustig is. “Een stad als Maastricht is een grote stijger ten opzichte van de benchmark van 2017 als het gaat om bereikbaarheid”, zegt Van Huffelen tijdens de sessie. “Dat komt vooral omdat er meer ruimte voor fietsers is en de autobereikbaarheid is verbeterd door de A2-tunnel.” In steden als Dronten en Drachten heb je op zaterdagen de minste oponthoud als je met de auto naar het centrum gaat.  

Is het verstandig dat de overheid het gebruik van de zelfrijdende auto stimuleert, vroeg Johan Tol van de Branchegroep Parkeerexploitanten zich hardop af. “Uiteindelijk is de zelfrijdende auto een concurrent voor het openbaar vervoer. Het is nu al pijnlijk te zien hoeveel auto’s er door een stad rijden. Het lijkt mij daarom niet wenselijk dat de overheid het gebruik stimuleert.” Daar dacht één van de bezoekers van de sessie toch anders over. “Zelfrijdende auto’s nemen minder ruimte in beslag omdat ze dichter op elkaar kunnen rijden. Dus ik vind het prima dat de overheid het gebruik van zelfrijdende auto’s stimuleert.”

Lees verder

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

De Parkeermeneer: Data in tijden van Corona

3 jul om 09:44 uur
Het zijn rare tijden. Tenzij op korte termijn een vaccin wordt gevonden gaan die nog wel even duren. Het virus…
Lees verder »

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »

Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

25 jun om 22:39 uurtimer2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »