Maatschappelijk belang deeleconomie

woensdag 7 januari 2015
timer 2 min
Anders dan de gevestigde marktpartijen heeft de overheid vanuit het publieke belang alle reden om de deeleconomie te verwelkomen. Deel-concepten vergroten de beschikbare capaciteit zonder extra investeringen.

Apps helpen burgers en bedrijven om hun bestaande verblijfs- of parkeerruimte open te stellen voor het publiek. De garage of oprit naast de woning wordt tijdens de vakantie gebruikt door parkerende bezoekers, de bedrijfsgarage wordt na kantoortijd gebruikt door winkelend publiek. Zo hoeft er minder  schaarse ruimte voor uitbreiding van de parkeervoorzieningen te worden gereserveerd en kan de stad toe met minder peperdure ondergrondse parkeergarages.
 

De idee is niet nieuw. Verschillende gemeenten hebben geëxperimenteerd met parkeren op bedrijfsparkeerterreinen na werktijd voor winkelend of uitgaand publiek, soms in ruil voor bedrijfsvergunningen op straat tijdens kantooruren. Het is bij pilots en kleine projecten gebleven. De deel-apps voeren in wezen versneld en grootschalig uit wat de gemeenten in hun experimenten beproefden.
 

Niet alleen de beleidsmakers, maar ook de afdeling City Marketing heeft alle reden blij te zijn met het aanvullende aanbod. Het biedt meer keuze en meer maatwerk aan bezoekers van de stad, die daar via hun recensies ook nog eens mondreclame voor maken. Het extra aanbod heeft in beginsel een matigende werking op de prijzen, wat voor de bezoekers ook een element is in de aantrekkingskracht van de stad.
 

De onderhandelaars van de gemeente hebben evenmin te klagen. Dat er meer partijen actief worden kan met name in het parkeerveld kun hun positie versterken. De invloed die grote parkeerexploitanten of providers vanuit hun ondernemingsbelang uitoefenen, en die soms op gespannen voet staat met het gemeentebeleid, wordt door de nieuwkomers en hun alternatieve aanbod enigszins geneutraliseerd.

 

Kwestie van balans

Alle remmen los dus? Natuurlijk niet: de gemeente moet er voor waken dat de app-gedreven initiatieven van burgers en bedrijven niet strijden met openbaar belang en orde, en bij voorkeur passen binnen of bijdragen aan het gemeentelijk beleid. 

 

Meer lezen over dit onderwerp? Bovenstaand artikel is onderdeel van de whitepaper 'De ruimtelijke werking van de deeleconomie' van Denion. Download hier de whitepaper.

Lees verder

Waar parkeren we de fiets?

19 nov om 10:27 uur
Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder…
Lees verder »

Met data inzicht in de stad

10 nov om 11:39 uur
“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt…
Lees verder »

Vloeren parkeergarage Hengelo weer tot in detail beschermd

3 nov om 09:10 uur
In bovengrondse parkeergarage De Beurs, nabij Schouwburg Hengelo, ontstond lekkage in de vloer doordat de…
Lees verder »

Flexibiliteit in de toekomst - hoe laat je straks je werknemers parkeren?

28 okt om 14:38 uur
Zagen we net voorzichtig weer wat mensen richting kantoor gaan, is nu thuiswerken weer de norm geworden. Hoe lang…
Lees verder »

De kracht van periodieke mobiliteitsenquêtes

26 okt om 10:58 uur
Het periodiek houden van een uitgebreide mobiliteitsenquête blijkt in het Amsterdamse Zuidas-gebied een waardevol…
Lees verder »

Find & Park

22 okt om 11:28 uur
Het zal voor velen een bekend fenomeen zijn. Je gaat een dagje shoppen in de Kalverstraat of naar een wedstrijd…
Lees verder »

Aantal parkeertransacties vooral in grote steden gedaald

20 okt om 11:52 uur
Uit cijfers van Parkmobile blijkt dat het aantal parkeertransacties met 12 procent is gedaald sinds de laatste…
Lees verder »

Parkeergarage Welkoop in Apeldoorn in afrondende fase

20 okt om 11:37 uur
De realisatie van de Parkeergarage voor het nieuwe distributiecentrum van Welkoop in Apeldoorn bevindt zich in een…
Lees verder »