Met data inzicht in de stad

dinsdag 10 november 2020

“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt  Allard Blom, directeur van SCANaCAR. “We zijn actief in veel steden in Europa en in Afrika. In Afrika zie je dat de markt daar veel stappen overslaat. Steden gaan daar bijvoorbeeld van géén handhaving ineens, naar het inzetten van digitale handhaving door middel van scanscooters.” 

SCANaCAR levert scanauto’s, maar ook scan-scooters en scan-fietsen. “De scooters en fietsen zijn vooral handig om in te zetten op plekken waar auto’s minder goed inzetbaar zijn, bijvoorbeeld in drukke steden waar de scanauto in de file staat, of voor handhaving op en bij het strand. Je ziet ook dat scooters meer in zuidelijke landen worden ingezet, om ervoor te zorgen dat de toeristen ook betalen.” 

“Wanneer je met een scanvoertuig door de stad rijdt, kun je veel meer gegevens verzamelen dan alleen parkeerdata. We kunnen uiteraard de parkeerdruk meten, maar momenteel zetten we ook een systeem in dat alle verkeersborden herkent en op die manier in kaart brengt welke borden op welke plek staan. Dit doen we bijvoorbeeld al in Nijmegen.” 

Mogelijkheden

Blom ziet nog veel meer mogelijkheden om data te verzamelen die voor allerlei doeleinden ingezet kunnen worden. “Met beeldanalyse kunnen we bijvoorbeeld zwerfvuil in beeld brengen. Niet alleen weten ze precies waar er een afvalprobleem ontstaat, maar ook wanneer de vuilcontainer geleegd moet worden of dat er eentje bijgeplaatst moet worden.” De scanvoertuigen kunnen ook uitgerust worden met andere sensoren, zoals sensoren die de luchtkwaliteit meten, de temperatuur, lichtvervuiling, fijnstof en CO2.  

De scanvoertuigen van SCANaCAR kunnen op verschillende niveaus ingezet worden. “Ons advies is altijd om zo simpel mogelijk te beginnen. Stel dat een stad begint met digitaal handhaven, kies dan eerst voor de meest eenvoudige variant. Ook die variant is uiteraard accuraat en betrouwbaar. Op die manier kan een stad of gemeente in het proces van digitaal handhaven groeien en vertrouwd raken met de data die we aanleveren. Daarna kan een stad het systeem finetunen en uitbreiden. Dat kunnen we op afstand, overigens, dus er hoeven dan geen nieuwe systemen of sensoren ingebouwd te worden. Ons standaard systeem kent een nauwkeurigheid van 2 meter, het meest nauwkeurige systeem is echter tot op 50 centimeter nauwkeurig. Daarmee kun je, als je vooraf de parkeerplaatsen laat intekenen, ook handhaven op dubbel- of foutparkeren of parkeren op eigen terrein.” 

Het oncontroleerbare controleren

Blom noemt het voorbeeld van de badplaats Opatija in Kroatië. “In de zomer is daar strenge handhaving, vooral vanwege de grote aantallen toeristen die de stad dan bezoeken. De stad kent een parkeerregime waar inwoners van de stad, als zij in het centrum parkeren, het eerste uur niet hoeven te betalen. Voor toeristen geldt dat niet. Daar is digitale handhaving echt een uitkomst, om eerlijk te kunnen handhaven. Een scanscooter rijdt daar elk half uur langs de parkeerplaatsen, en weet zo welke auto’s er al langer dan een uur staan en welke auto’s niet van inwoners zijn. Op die manier controleren we zeer efficiënt en effectief het voorheen oncontroleerbare.” 

De gegevens die SCANaCAR levert zijn inzichtelijk via een online dashboard. Via dit dashboard kunnen steden en gemeenten eenvoudig de data raadplegen die ze nodig hebben. Denk daarbij aan een heatmap, die weergeeft waar mensen vaak foutparkeren, maar ook de parkeerdruk afgezet tegen de dag van de week of, in vergelijking, met de betalingsgraad. “Zo kan bijvoorbeeld een gemeente snel en eenvoudig zien dat in een bepaald gebied de parkeerdruk hoog is of de betalingsgraad laag, en daar actie op ondernemen.” 

Begeleiding

SCANaCAR levert niet alleen scanvoertuigen en data, maar kan ook begeleiding bieden bij de implementatie en het proces dat ná het verzamelen van data komt kijken. “Zo laat Nijmegen alle verkeersborden scannen, maar dat is slechts de technische oplossing. Die kennis moet daarna wel worden ingebed in de organisatie. Daar helpen we graag bij.”

Lees verder

Gegarandeerd veilige parkeerdekken

21 jul om 16:19 uur
Afdichten en beschermen van de ondergrond in parkeergarages is essentieel voor een veilige parkeergarage. Systemen…
Lees verder »

Parkeerhandhaving met scanauto doormiddel van verkeerskundige GEO-informatie

20 jul om 15:06 uur
Digitalisering en het verzamelen van data hebben een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Ook in de…
Lees verder »

‘Door parkeergarages worden dure vierkante meters beter benut’

20 jul om 14:23 uur
Parkeergarages die gebouwd worden nabij en zelfs op bedrijfs- en productiehallen worden steeds meer een trend. Dat…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

8 jul om 15:58 uur
De hellingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de Markthal in Rotterdam, waren ernstig beschadigd door…
Lees verder »

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van parkeren bij vastgoed

6 jul om 13:03 uur
Er is een toenemende vraag naar complete ontzorging van beheerders van vastgoed. Dat geldt ook voor de…
Lees verder »

Diefstal van e-bikes met ruim 37 procent gestegen

6 jul om 09:59 uur
De e-bike is populairder dan ooit, en deze trend zal naar verwachting alleen maar doorzetten. Vooral het gemak…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

29 jun om 12:31 uur
De helingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de markthal in Rotterdam, waren hevig beschadigd door…
Lees verder »

Wegen en wegmarkeringen lijden onder extreme warmte

24 jun om 14:36 uur
Met de warmere zomertemperaturen hebben het wegdek en de wegmarkeringen het zwaar te verduren. Het is daarom…
Lees verder »