Met data inzicht in de stad

dinsdag 10 november 2020

“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt  Allard Blom, directeur van SCANaCAR. “We zijn actief in veel steden in Europa en in Afrika. In Afrika zie je dat de markt daar veel stappen overslaat. Steden gaan daar bijvoorbeeld van géén handhaving ineens, naar het inzetten van digitale handhaving door middel van scanscooters.” 

SCANaCAR levert scanauto’s, maar ook scan-scooters en scan-fietsen. “De scooters en fietsen zijn vooral handig om in te zetten op plekken waar auto’s minder goed inzetbaar zijn, bijvoorbeeld in drukke steden waar de scanauto in de file staat, of voor handhaving op en bij het strand. Je ziet ook dat scooters meer in zuidelijke landen worden ingezet, om ervoor te zorgen dat de toeristen ook betalen.” 

“Wanneer je met een scanvoertuig door de stad rijdt, kun je veel meer gegevens verzamelen dan alleen parkeerdata. We kunnen uiteraard de parkeerdruk meten, maar momenteel zetten we ook een systeem in dat alle verkeersborden herkent en op die manier in kaart brengt welke borden op welke plek staan. Dit doen we bijvoorbeeld al in Nijmegen.” 

Mogelijkheden

Blom ziet nog veel meer mogelijkheden om data te verzamelen die voor allerlei doeleinden ingezet kunnen worden. “Met beeldanalyse kunnen we bijvoorbeeld zwerfvuil in beeld brengen. Niet alleen weten ze precies waar er een afvalprobleem ontstaat, maar ook wanneer de vuilcontainer geleegd moet worden of dat er eentje bijgeplaatst moet worden.” De scanvoertuigen kunnen ook uitgerust worden met andere sensoren, zoals sensoren die de luchtkwaliteit meten, de temperatuur, lichtvervuiling, fijnstof en CO2.  

De scanvoertuigen van SCANaCAR kunnen op verschillende niveaus ingezet worden. “Ons advies is altijd om zo simpel mogelijk te beginnen. Stel dat een stad begint met digitaal handhaven, kies dan eerst voor de meest eenvoudige variant. Ook die variant is uiteraard accuraat en betrouwbaar. Op die manier kan een stad of gemeente in het proces van digitaal handhaven groeien en vertrouwd raken met de data die we aanleveren. Daarna kan een stad het systeem finetunen en uitbreiden. Dat kunnen we op afstand, overigens, dus er hoeven dan geen nieuwe systemen of sensoren ingebouwd te worden. Ons standaard systeem kent een nauwkeurigheid van 2 meter, het meest nauwkeurige systeem is echter tot op 50 centimeter nauwkeurig. Daarmee kun je, als je vooraf de parkeerplaatsen laat intekenen, ook handhaven op dubbel- of foutparkeren of parkeren op eigen terrein.” 

Het oncontroleerbare controleren

Blom noemt het voorbeeld van de badplaats Opatija in Kroatië. “In de zomer is daar strenge handhaving, vooral vanwege de grote aantallen toeristen die de stad dan bezoeken. De stad kent een parkeerregime waar inwoners van de stad, als zij in het centrum parkeren, het eerste uur niet hoeven te betalen. Voor toeristen geldt dat niet. Daar is digitale handhaving echt een uitkomst, om eerlijk te kunnen handhaven. Een scanscooter rijdt daar elk half uur langs de parkeerplaatsen, en weet zo welke auto’s er al langer dan een uur staan en welke auto’s niet van inwoners zijn. Op die manier controleren we zeer efficiënt en effectief het voorheen oncontroleerbare.” 

De gegevens die SCANaCAR levert zijn inzichtelijk via een online dashboard. Via dit dashboard kunnen steden en gemeenten eenvoudig de data raadplegen die ze nodig hebben. Denk daarbij aan een heatmap, die weergeeft waar mensen vaak foutparkeren, maar ook de parkeerdruk afgezet tegen de dag van de week of, in vergelijking, met de betalingsgraad. “Zo kan bijvoorbeeld een gemeente snel en eenvoudig zien dat in een bepaald gebied de parkeerdruk hoog is of de betalingsgraad laag, en daar actie op ondernemen.” 

Begeleiding

SCANaCAR levert niet alleen scanvoertuigen en data, maar kan ook begeleiding bieden bij de implementatie en het proces dat ná het verzamelen van data komt kijken. “Zo laat Nijmegen alle verkeersborden scannen, maar dat is slechts de technische oplossing. Die kennis moet daarna wel worden ingebed in de organisatie. Daar helpen we graag bij.”

Lees verder

Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

25 nov om 13:43 uur
Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon.…
Lees verder »

Informatiegestuurd handhaven: scannen van openbare ruimte

24 nov om 14:56 uur
Tijdens het Parkeerbeheer Congres gaf Mattias Rouw van ARVOO een lezing over informatiegestuurd handhaven. Heb je…
Lees verder »

Wie geschoren wordt, moet stil zitten…

24 nov om 09:24 uur
In deze blog willen we een gevoelig onderwerp benoemen: verborgen leed van parkeerexploitanten in coronatijd. Zij…
Lees verder »

Waar parkeren we de fiets?

19 nov om 10:27 uur
Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder…
Lees verder »

Vloeren parkeergarage Hengelo weer tot in detail beschermd

3 nov om 09:10 uur
In bovengrondse parkeergarage De Beurs, nabij Schouwburg Hengelo, ontstond lekkage in de vloer doordat de…
Lees verder »

Flexibiliteit in de toekomst - hoe laat je straks je werknemers parkeren?

28 okt om 14:38 uur
Zagen we net voorzichtig weer wat mensen richting kantoor gaan, is nu thuiswerken weer de norm geworden. Hoe lang…
Lees verder »

De kracht van periodieke mobiliteitsenquêtes

26 okt om 10:58 uur
Het periodiek houden van een uitgebreide mobiliteitsenquête blijkt in het Amsterdamse Zuidas-gebied een waardevol…
Lees verder »

Find & Park

22 okt om 11:28 uur
Het zal voor velen een bekend fenomeen zijn. Je gaat een dagje shoppen in de Kalverstraat of naar een wedstrijd…
Lees verder »