'Met data kun je waarde creëren'

woensdag 10 januari 2018
timer 2 min
Jurgen Vernimmen is mede-eigenaar en Managing Director van Agendum. De belangrijkste trend in de mobiliteitssector is volgens hem het gebruik van data en het vertalen van data naar informatie om processen en resultaten te verbeteren.

Vernimmen onderscheidt bij het gebruik van data vier fases: ‘In de eerste fase kijk je hoe iedereen in het verleden heeft gepresteerd en of dat enigszins fatsoenlijk was. In de tweede fase gebruik je data voor de cyclus Plan-Do-Check-Act en kijk je of je vanwege je data je beleid, of de uitvoering ervan, moet aanpassen. In de derde fase gebruik je data om businesscases te maken en in de vierde en laatste fase kijk je of je met data daadwerkelijk waarde kunt creëren. Een mooi voorbeeld van die laatste fase is dat de gemeente Amsterdam open data beschikbaar stelt aan Google om de parkeerdruk te verminderen.’

Veel disciplines

Agendum richt zich op het ontsluiten van data om operationeel en strategische waarde te creëren en dekt daarmee alle fases af. Daarbij ziet Vernimmen nog wel een duidelijk aandachtspunt. ‘Gemeenten willen van data beleid maken, maar geven dat aan één persoon, terwijl er veel disciplines voor nodig zijn. Zo heb je een statisticus nodig, maar ook iemand die weet hoe de data zijn vergaard. Bovendien moet je als gemeente duidelijke doelstellingen hebben wat je met de data wilt doen. Agendum ondersteunt gemeenten om gefundeerde beslissingen te nemen met geavanceerde businesscase-applicaties.’

Flexibele parkeertarieven

Zo’n toepassing zou het werken met flexibele parkeertarieven kunnen zijn. ‘Exploitanten weten dankzij de data of het wel of niet druk is en kunnen afhankelijk van de drukte hun tarieven aanpassen. Winkeliersverenigingen kunnen dankzij de data in beeld krijgen waar hun klanten vandaan komen. De data over parkeren van gemeenten kunnen kortom geld waard zijn.’

 
Vernimmen komt met nog een voorbeeld: de 360 graden-beelden van een scanauto. ‘Die data worden nu weggegooid. Je zou ze echter ook kunnen bewaren en de data kunnen gebruiken voor andere doeleinden zoals het monitoren van de kwalitieit van de openbare ruimte. En dat kan gemeenten veel geld besparen, want ze hoeven niet meer iemand apart langs te sturen.’

Dit artikel is afkomstig uit het Trendboek 2018. Door: Peter Bekkering

Jurgen Vernimmen

Lees verder

Vernieuwde fietsenstalling met eigen identiteit

12 mei om 10:44 uur
De oude vloerafwerking van de ondergrondse fietsenstalling op station Haarlem, was beschadigd en versleten en…
Lees verder »

Parkeren onder een solar carport helpt gemeenten met verduurzamen

11 mei om 10:23 uur
Startup Park the Sun heeft een interactieve tool ontwikkeld die parkeergelegenheden in een gemeente in kaart…
Lees verder »

“De parkeergarage anno 2021 is van hout, multifunctioneel en energiepositief”

10 mei om 16:45 uur
Continental Car Parks heeft een concept ontwikkeld voor een energiepositieve multifunctionele houten parkeergarage…
Lees verder »

Een succesvolle mobiliteitshub met de juiste inzet van parkeren

10 mei om 12:19 uur
Waar moet ik aan denken bij het inrichten van een mobiliteitshub of knooppunt? En hoe zet ik mijn…
Lees verder »

Vervoersapp Gaiyo lanceert straatparkeerfunctie zonder transactiekosten

6 mei om 14:29 uur
Mobiliteitsapp Gaiyo biedt reizigers in nu ook de mogelijkheid om, zonder bijkomende kosten, te betalen voor…
Lees verder »

NS-app toont lege P+R-plekken 19 stations

3 mei om 13:53 uur
De reizigersapp van NS en de website tonen sinds 30 april op negentien treinstations of er nog parkeerplekken vrij…
Lees verder »

Duurzame renovatie met een passende uitstraling

3 mei om 10:31 uur
Bij de Ligustergarage in Leidschendam, gesitueerd naast het winkelcentrum Westfield Mall of The Netherlands,…
Lees verder »

Qpark stimuleert spreiding door ochtendkorting

29 apr om 15:47 uur
Parkeeraanbieder Qpark is een samenwerking aangegaan met INretail, waarbij het winkelend publiek een korting van…
Lees verder »