Minder parkeerplaatsen en meer ruimte voor fiets langs Herengracht

vrijdag 5 april 2019
timer 2 min
De gemeente Amsterdam start dit jaar met het toegankelijker en verkeersveiliger maken van stoepen en straten op de Herengracht. Er komt extra fiets- en scooterparkeergelegenheid, het schuinparkeren voor auto's wordt langsparkeren en er komen meer laad- en losplekken.

Als eerste wordt de oneven zijde van de Herengracht tussen de Amstel en Vijzelstraat onder handen genomen. “In het geval van de Herengracht geldt dat aan de gehele oneven zijde van de gracht op termijn ruim 600 extra fietsparkeerplekken komen”, zegt een woordvoerder van de gemeente. De fietsparkeercapaciteit wordt vergroot door fietsnietjes te vervangen voor fietsrekken. Er worden extra fiets- en scooterparkeerplekken aangebracht aan de waterzijde. Hierdoor hoeven mensen niet meer op de stoep te parkeren.

De grachten in Amsterdam zijn niet gebouwd om de huidige hoeveelheid auto’s, scooters, fietsers en voetgangers beweeg- en stallingsruimte te geven. In de loop van de tijd is er geprobeerd om al deze modaliteiten over de beperkte ruimte te verdelen. Het gevolg is dat er te smalle stoepen zijn waar voetgangers langs de grachten moeten uitwijken naar de rijbaan. Ook is niet overal genoeg plek om de scooters en fietsen te parkeren. De toegankelijkheid, zeker voor mensen in een rolstoel, komt hiermee in het gedrang. 

Langsparkeren

In totaal verdwijnen er in het eerste deel van de Herengracht twintig parkeerplekken. Over de hele oneven zijde van de Herengracht verdwijnen de komende jaren minimaal 50 parkeerplekken. Langsparkeren is op andere plekken ook een optie, zo zegt de gemeente. “In het kader van de agenda Autoluw kijken we per gebied naar de diverse mogelijkheden die er zijn. Het veranderen van schuinparkeren in langsparkeren is daarbij één mogelijkheid”, aldus de woordvoerder.

Waar reeds parkeerplaatsen aanwezig zijn worden één of twee laad- losvakken met een tijdsvenster ingesteld. “Er komen meer laad- en losvakken, in totaal 13 stuks voor de gehele Herengracht”, zegt de woordvoerder. Het aantal invalideparkeerplekken en parkeerplaatsen voor elektrische auto’s blijft gelijk.

 

Lees verder

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

De Parkeermeneer: Data in tijden van Corona

3 jul om 09:44 uur
Het zijn rare tijden. Tenzij op korte termijn een vaccin wordt gevonden gaan die nog wel even duren. Het virus…
Lees verder »

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »

Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

25 jun om 22:39 uurtimer2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »