Mobibus

vrijdag 10 juni 2011
timer 3 min
Veel P+R terreinen in ons land zijn geen groot succes. Als het beheer en onderhoud van het terrein wordt uitgevoerd door een private partij zijn er voldoende mogelijkheden om de situatie te verbeteren en daarmee de aantrekkingskracht van het P+R terrein te vergroten. 
Mobibus


Service-unit


Om het voor een private partij aantrekkelijk te maken het beheer en onderhoud van de P+R voor haar rekening te nemen kunnen een aantal exploitatiemogelijkheden worden overwogen. Zoals een service-unit met een koffie-broodjes counter en toiletten, zitruimte en flexwerkplekken, diverse informatieverstrekking, fietsenverhuur en reparatie (sociale werkplaats), oplaadpunten voor elektrische auto's en fietsen. De reden dat weinig P+R terreinen op deze manier zijn ingericht is dat het terrein een verkeersbestemming heeft en de benodigde bouwvergunning voor het ontwikkelen van een serviceunit langzaam verloopt en soms zelfs onhaalbaar blijkt.

Geen bouwvergunning nodig


Stichting P+R Missie (permissie) wil graag een oplossing aandragen: de MobiBus. De MobiBus is een gebruikte, uitgerangeerde doch technisch goed gelede bus, omgebouwd tot een mobiel servicestation met in het achterste gedeelte een hoog kwalitatieve koffie- en broodjescounter (beslist geen alcohol en frituur). In het voorste gedeelte zijn zitplaatsen met de mogelijkheid voor flexwerken en internet. In het midden is een digitaal informatiepunt met daarnaast een toiletruimte. De MobiBus parkeert dagelijks langs een speciaal perron dat de toegankelijkheid voor bezoekers optimaliseert en wordt zodanig op het P+R terrein gepositioneerd dat vanuit de bus en vanaf het perron goed zicht over het gehele terrein is. Dit bevordert de sociale controle en verbetert de algemene veiligheid. Iedere morgen wordt de MobiBus naar het P+R terrein gereden door een chauffeur die gelijktijdig als 'gastheer' de exploitatie van de bus en het beheer van de P+R voor zijn rekening neemt. Tevens heeft deze persoon een signaleringsfunctie bij calamiteiten en/of ongewenste activiteiten. Aan het einde van de dag controleert de 'gastheer' het terrein op zwerfvuil, leegt de afvalbakken en rijdt vervolgens de MobiBus naar een vaste nachtlocatie. Vanzelfsprekend moet een exploitatievergunning voor de MobiBus verstrekt worden en zal met de betrokken overheden een beheeren onderhoudovereenkomst opgesteld moeten worden. Een bouwvergunning is niet nodig.

November operationeel


Het MobiBus concept wordt uitgewerkt door de Stichting P+Rmissie. Voor de eerste MobiBus, die gestationeerd zal worden op de vernieuwde Carpoolplaats / P+R Apeldoorn Zuid, is overeenstemming bereikt met de Provincie Gelderland, de gemeente Apeldoorn en Rijkswaterstaat Oost Nederland, wegendistrict Veluwe voor de P+R locatie Apeldoorn Zuid aan de Kaijersdijk. De Provincie Gelderland zal financieel bijdragen in de aanschaf en ombouw van de MobiBus. De gemeente Apeldoorn zal de huidige  carpoolplaats reconstrueren naar een P+R terrein en vergroten van 50 naar in eerste instantie 100 parkeerplekken. De MobiBus krijgt een vaste plek op deze P+R met een Facilitair Informatie Perron (FiP) en een elektriciteit- en wateraansluiting. Naar verwachting zal deze eerste MobiBus in november 2011 operationeel zijn op deze locatie.

www.permissie.net
 

Terug naar overzicht nieuws >>>