Onderzoek draadloos laden biedt perspectief

dinsdag 10 oktober 2017
timer 2 min
Draadloos laden, ook wel inductieladen genoemd, is een veelbelovende techniek, maar verdient wel verdere uitwerking om echt toepasbaar te worden. Dat is de conclusie uit onderzoek van de gemeente Rotterdam. Daarom nodigt de gemeente andere marktpartijen uit om verbetervoorstellen te doen.

In de periode augustus 2015 tot juni 2017 liet de gemeente Rotterdam het onderzoek uitvoeren door Engie. “Wij hebben in de praktijk getest wat er bij komt kijken als verschillende typen auto’s op één systeem laden”, vertelt Lutske Lindeman, programma-manager Rotterdam Elektrisch. “De veelbesproken efficiëntie laat goede resultaten zien. Een verlies van minder dan tien procent is goed mogelijk.”

Aantrekkelijker straatbeeld

Maar ook andere resultaten zijn veelbelovend. Zo is het ook interessant, omdat geen gebruik gemaakt hoeft te worden van kabels om auto’s in te pluggen en oogt het ook goed in het straatbeeld. Lindeman: “De laadsystemen zijn verzonken in de grond, waardoor minder objecten op straat staan. Dat maakt het straatbeeld aantrekkelijker”.

Vervolgonderzoek

Ondanks de looptijd van het onderzoek zijn niet alle vragen beantwoord. In mogelijk vervolgonderzoek moet worden gekeken naar de impact van draadloos laden op het elektriciteitsnet, het verkleinen van systeemcomponenten voor inpassing in de publieke ruimte en het verbinden van een draadloos systeem aan bestaande beheersystemen voor publieke laadpalen.


Omdat verdere ontwikkeling op dit gebied van belang is, deelt de gemeente de onderzoeksresultaten. “Op deze manier hopen wij meer te leren van elkaars bevindingen, zodat de overgang naar zero-emissierijden kan worden versneld”, laat Lutske Lindeman weten.

 

Download hier het Engelstalige onderzoek.

Inductieladen

Om draadloos laden mogelijk te maken, zijn twee magnetische spoelen nodig waartussen energieoverdracht plaatsvindt. Een van de spoelen zit in de grond en is aangesloten op een stroombron. De andere spoel is aangebracht in het voertuig en is aangesloten op het laadsysteem en de autobatterij. Via een magnetisch veld tussen de twee spoelen wordt energie overgedragen van de spoel in de grond naar de spoel in de auto. Meer hierover in het kennisdocument uit 2016.

Lees verder

Herontwikkeling historische Fenixloodsen

10 aug om 15:17 uur
Een uniek en historisch bouwwerk in Rotterdam: De Fenixloodsen. Wonen aan het water met een prachtig uitzicht, in…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »

Rotterdamse parkeergarages krijgen 1000 slimme laadpalen

17 jul om 10:48 uur
De gemeente Rotterdam gaat de komende maanden al haar parkeergarages voorzien van in totaal 1000 slimme laadpalen…
Lees verder »

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

Parkeerdata: meer kennis door meer data

3 jul om 10:42 uur
Binnen de wereld van parkeeronderzoeken is een duidelijke trend waarneembaar. Doordat met de huidige technieken…
Lees verder »

Nooit meer verdwalen in parkeergarages

3 jul om 10:30 uur
Parkeergarages moeten niet alleen veilig zijn, maar de gebruiker moet zich er ook echt veilig voelen. Gebruikers …
Lees verder »