Parkeergarage Welkoop in Apeldoorn in afrondende fase

dinsdag 20 oktober 2020

De realisatie van de Parkeergarage voor het nieuwe distributiecentrum van Welkoop in Apeldoorn bevindt zich in een afrondende fase. De garage heeft plaats voor 184 auto’s en 36 fietsen, er zijn tevens laadpalen voor elektrische voertuigen.  

Jan Willem Kerssies


EZ Park werkt in bouwteamverband aan de parkeergarage van het nieuwe distributiecentrum van Welkoop. “De werkzaamheden zijn in de afrondende fase. We moeten alleen de vluchtdeuren nog plaatsen, maar dat kan pas als het straatwerk gereed is”, vertelt Klaas Daalderop hoofd werkvoorbereiding bij bouwbedrijf Stam en De Koning, het bedrijf dat samen met EZ Park conceptuele parkeergarages bouwt. In totaal biedt de garage plaats aan 184 auto’s en 36 fietsen. “De garage heeft 12 x 2 laadpunten voor elektrische auto’s en op de begane grond 12 laadpalen voor elektrische fietsen. We zien steeds vaker dat fietsparkeren onderdeel uitmaakt van een parkeergarage, vertelt Daalderop. Hij merkt ook dat er steeds meer vraag is naar laadinfrastructuur in parkeergarages. “In het verleden bleef het bij offerte- aanvragen, maar nu realiseren we ook daadwerkelijk de nodige laadpunten en fietsparkeren in onze garages.” 

Groene gevel

De parkeergarage in Apeldoorn bestaat uit maaiveld parkeren en één bouwlaag. De gevelbekleding bestaat uit cempanelgevels met kaders van aluminiumcomposiet met een houtprint. “Cempanel is een cementgebonden houtvezelplaat die goed bestand is tegen vocht, zuren en schimmels”, zegt Daalderop. “Daarnaast krijgt één gevel een dubbelstaaf draadmat waar groene klimplanten tegenaan groeien. Aan de straatzijde krijg je zo een hele mooie groene gevel. De gevel die naar het terrein toe staat oogt als die van een standaard parkeergarage die functioneel is.” Zoals alle parkeergarages die EZ Park bouwt is ook deze bij Welkoop volledig modulair en dus eenvoudig uit te breiden of circulair te verplaatsen én onderhoudsvriendelijk. Daarnaast heeft de garage een slim ledverlichtingsysteem. “De lichten in de garage worden geactiveerd door middel van bewegingssensoren. Als er geen mensen in de garage aanwezig zijn dan dimt het licht automatisch naar tien procent. Inmiddels is dit systeem de standaard geworden voor al onze parkeergarages.”

Vast bouwteam

EZ Park bouwt, demonteert en herplaatst sinds 2010 bovengrondse parkeergarages. Er zijn diverse vormen die volgens een vast concept met een vast bouwteam worden gebouwd. De volledige parkeergarages van EZ Park bestaan dus uit hetzelfde gebouwsysteem. Elk element is ontworpen als een afzonderlijk deel en kan worden samengevoegd, vervangen of verwijderd. Dit maakt het concept toekomstbestendig. Iedere parkeergarage is modulair, flexibel, demontabel en onderhoudsvriendelijk. Door in een bouwteam met een vaste kern te werken, wordt effectief omgegaan met kennis, tijd en geld. Bovendien is er maar één duidelijk aanspreekpunt voor de klant.

Derde uitbreiding

Een mooi uitbreidingsproject heeft EZ Park gerealiseerd bij Vanderlande in Veghel. Na de bouw van de parkeergarages van P1 en P2, is deze uitgebreid met een zeer bijzondere uitbreiding met 381 parkeerplaatsen. De nieuwe uitbreiding P3 sluit vanaf de 2de verdieping met een brugverbinding aan op P1 en de volledige begane grond is ingericht als productiehal.


Brandveiligheid

Brandveiligheid in parkeergarages is een veelbesproken thema, mede door de komst van vele laadpalen. Voor de bouw van iedere parkeergarage kijkt EZ Park altijd naar de brandveiligheid van het gebouw. Dit betreft niet alleen de sterkte van de hoofddraagconstructie tijdens brand, maar ook beperking van het ontwikkelen van brand en rook. Hiervoor moet voldaan worden aan landelijke regelgeving, het bouwbesluit. Plaatselijke brandweercorpsen kunnen, op basis van hun kennis en ervaring, op detailniveau een andere interpretatie aan geven. Bijvoorbeeld: wat is de luchtdoorlatendheid ten behoeve van de ventilatie van een begroeide gevel. Hiervoor zijn geen normen of standaarden gegeven. Het open karakter van de parkeergarages volgens het EZ Park concept biedt extra mogelijkheden voor het plaatsen van oplaadpunten ten opzichte van traditioneel gebouwde garages. Met name bevoegd gezag, brandweerdiensten in het bijzonder, zijn hier enthousiast over door de goede beheersbaarheid bij calamiteiten.
 

Lees verder

Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

25 nov om 13:43 uur
Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon.…
Lees verder »

Informatiegestuurd handhaven: scannen van openbare ruimte

24 nov om 14:56 uur
Tijdens het Parkeerbeheer Congres gaf Mattias Rouw van ARVOO een lezing over informatiegestuurd handhaven. Heb je…
Lees verder »

Wie geschoren wordt, moet stil zitten…

24 nov om 09:24 uur
In deze blog willen we een gevoelig onderwerp benoemen: verborgen leed van parkeerexploitanten in coronatijd. Zij…
Lees verder »

Waar parkeren we de fiets?

19 nov om 10:27 uur
Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder…
Lees verder »

Met data inzicht in de stad

10 nov om 11:39 uur
“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt…
Lees verder »

Vloeren parkeergarage Hengelo weer tot in detail beschermd

3 nov om 09:10 uur
In bovengrondse parkeergarage De Beurs, nabij Schouwburg Hengelo, ontstond lekkage in de vloer doordat de…
Lees verder »

Flexibiliteit in de toekomst - hoe laat je straks je werknemers parkeren?

28 okt om 14:38 uur
Zagen we net voorzichtig weer wat mensen richting kantoor gaan, is nu thuiswerken weer de norm geworden. Hoe lang…
Lees verder »

De kracht van periodieke mobiliteitsenquêtes

26 okt om 10:58 uur
Het periodiek houden van een uitgebreide mobiliteitsenquête blijkt in het Amsterdamse Zuidas-gebied een waardevol…
Lees verder »