Parkeerinformatie is basisvoorwaarde

vrijdag 23 april 2010
timer 3 min
Parkeerinformatie geen service maar basisvoorwaarde Automobilisten zien parkeerinformatie niet als een service maar als een basisvoorwaarde. Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek door TNS Consult, in opdracht van het consumentenplatform van netwerkorganisatie BEREIK!.
Parkeerinformatie is basisvoorwaarde

 

Kwalitatief consumentenonderzoek


TNS voerde het intensieve onderzoek begin 2010 uit onder vijftien automobilisten in de regio Haaglanden en Rotterdam. Opdrachtgever BEREIK! is een netwerkorganisatie waarin Rijkswaterstaat Zuid-Holland, Provincie Zuid-Holland, de gemeenten Rotterdam en Den Haag, de stadsregio Rotterdam en het stadsgewest Haaglanden samenwerken om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren. Volgens het consumentenplatform van BEREIK! zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van parkeren maar wordt de stem van de consument daarbij niet altijd gehoord. Doel van het onderzoek was om na te gaan of de huidige parkeerinformatie voldoet aan de verwachtingen van de consument.


Parkeerinformatie is vanzelfsprekend


Automobilisten zien parkeerinformatie als een basisvoorwaarde. Ze verwachten dat ze bij binnenkomst van een stad worden begeleid naar een parkeergelegenheid. Parkeerinformatie is iets dat in een stad vanzelfsprekend aanwezig is: het is in de beleving van de deelnemers geen service of iets extra's dat een stad aanbiedt. Dat de informatieverstrekking en het parkeren zelf geld kost, vindt men logisch. Prijs is dan ook zelden van invloed bij de keuze van een parkeerplek. Bij parkeerinformatie denken bijna alle respondenten vooral aan het blauwe P-bord.


Verbeteringen mogelijk


Hoewel automobilisten in het algemeen tevreden zijn over de parkeerinformatie, geven ze ook aan hoe het beter kan. Hieronder de belangrijkste verbeteringspunten:

•    Maak duidelijk waar de P-route naartoe leidt. Geef noord, oost etc., aan. Meld waar de parkeerplaats ligt ten opzichte van bijvoorbeeld het station, het centrum of andere bezienswaardigheden. Wat is daarna de loopafstand naar deze locaties?
•    Zet de parkeerborden al vroeg op de route neer, bijvoorbeeld al op de afrit van de snelweg.
•    Geef aan hoeveel minuten het rijden is naar de parkeergelegenheid.
•    Meld de beschikbare parkeercapaciteit al in een vroeg stadium en geef in een parkeergarage aan waar de beschikbare plekken zijn.
•    Geef duidelijk aan op welke wijze de parkeerplek betaald moet worden. En: \"Als je dan met de chip moet betalen, zorg dan ook dat er een oplaadpunt is.\"
•    Geef de mogelijkheid om vooraf online een parkeerplek te reserveren. Voor die zekerheid is men bereid te betalen.
•    Geef informatie over parkeermogelijkheden via navigatieapparatuur.

BEREIK! roept alle betrokkenen in de parkeersector op kennis te nemen van het onderzoek en de wensen van de consument mee te nemen in hun verdere aanpak.

Lees ook:

iPhone-applicatie voor parkeerlocaties

Terug naar overzicht nieuws >>>