Parkeerplaatsen verdwijnen in autoluw Rotterdam

donderdag 29 maart 2018
timer 2 min
De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen gemeenteraadsperiode ingezet op het creëren van een autoluwere en aantrekkelijkere binnenstad. En dat zal ook de komende jaren de inzet zijn: tot 2020 moeten nog 400 parkeerplaatsen per jaar van straat verdwijnen.

De transformatie van stad voor de auto naar City Lounge aan de rivier werd in 2005 al ingezet, nadat stedenbouwkundige Jan Gehl een analyse van de stad maakte. Deze visie werd in 2008 vastgelegd in het Binnenstadsplan ‘De Binnenstad als City Lounge’.


Daarbij werd ingezet op een vergroting van de parkeercapaciteit in parkeergarages, waardoor het aantal parkeerplaatsen op straatniveau verminderd kan worden. Jasper van der Hoop, planoloog bij de gemeente, vertelt dat er inmiddels al 1700 parkeerplaatsen op straat zijn verwijderd. In 2020 moeten dit er 3000 zijn.

Vrijstelling op parkeernormen

Om de ambities kracht bij te zetten, werd in februari de ‘Beleidsregeling Parkeernormen auto en fiets gemeente Rotterdam 2018’ aangenomen. Belangrijkste verandering ten opzichte van de oude normen, is de toevoeging van bijzondere vrijstellingen. Van der Hoop vertelt dat de aanvrager de mogelijkheid heeft de parkeereis te verlagen op basis van bijvoorbeeld nabijgelegen ov-locaties, deelautoconcepten of MaaS-diensten.


“We zien dat vooral jongeren steeds minder vaak een auto bezitten en er in bestaand bouw somsis van een overcapaciteit aan parkeerplaatsen”, zegt hij. “Wij geven de ontwikkelaar daarom de mogelijkheid de parkeernormen te verlagen door middel van bijzondere vrijstellingen.” Als zo’n vrijstelling wordt aangevraagd, vervalt daarmee voor de bewoners of eigenaren vervolgens wel de mogelijkheid om met een volverklaring vergunning op straat te verkrijgen, wanneer de parkeergarage van het gebouw volledig bezet is. In de oude regels was dat nog niet het geval.

Parkeertarieven verschuiven

Ook moet het gebruikmaken van de parkeergarages gestimuleerd worden, aldus planoloog Van der Hoop. En dat gebeurt door de tarieven te veranderen: terwijl het tarief in gemeentelijke openbare parkeergarages de afgelopen jaren werd verlaagd, werd op hetzelfde moment het tarief op straat verhoogd. “Dat vangt het weghalen van de grote hoeveelheden straatparkeerplaatsen op en heeft een stijging van het gebruik van de gemeentelijke openbare parkeergarages tot gevolg”.

 

Per 1 juli 2017 werd bovendien het parkeertarief op drie P+R-voorzieningen weer gratis gemaakt. Aanvankelijk was het tarief 2 euro per uur, maar dat leidde tot een structureel lagere bezettingsgraad. Volgens Van der Hoop heeft het gratis maken inmiddels al geleid tot een stijging van 30 procent in de bezetting.

Lees verder

Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

31 mrt om 12:07 uur
Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden…
Lees verder »

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

12 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

'Voorlopig zie ik geen profijtelijke business voor een mobiliteitshub'

11 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Culemborg sluit als 100ste gemeente aan op het NPR

6 mrt om 13:22 uurtimer2 min
Culemborg is de 100ste gemeente die aansluit op het Nationaal Parkeerregister.
Lees verder »