Parkeerplaatsen verdwijnen in autoluw Rotterdam

donderdag 29 maart 2018
timer 2 min
De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen gemeenteraadsperiode ingezet op het creëren van een autoluwere en aantrekkelijkere binnenstad. En dat zal ook de komende jaren de inzet zijn: tot 2020 moeten nog 400 parkeerplaatsen per jaar van straat verdwijnen.

De transformatie van stad voor de auto naar City Lounge aan de rivier werd in 2005 al ingezet, nadat stedenbouwkundige Jan Gehl een analyse van de stad maakte. Deze visie werd in 2008 vastgelegd in het Binnenstadsplan ‘De Binnenstad als City Lounge’.


Daarbij werd ingezet op een vergroting van de parkeercapaciteit in parkeergarages, waardoor het aantal parkeerplaatsen op straatniveau verminderd kan worden. Jasper van der Hoop, planoloog bij de gemeente, vertelt dat er inmiddels al 1700 parkeerplaatsen op straat zijn verwijderd. In 2020 moeten dit er 3000 zijn.

Vrijstelling op parkeernormen

Om de ambities kracht bij te zetten, werd in februari de ‘Beleidsregeling Parkeernormen auto en fiets gemeente Rotterdam 2018’ aangenomen. Belangrijkste verandering ten opzichte van de oude normen, is de toevoeging van bijzondere vrijstellingen. Van der Hoop vertelt dat de aanvrager de mogelijkheid heeft de parkeereis te verlagen op basis van bijvoorbeeld nabijgelegen ov-locaties, deelautoconcepten of MaaS-diensten.


“We zien dat vooral jongeren steeds minder vaak een auto bezitten en er in bestaand bouw somsis van een overcapaciteit aan parkeerplaatsen”, zegt hij. “Wij geven de ontwikkelaar daarom de mogelijkheid de parkeernormen te verlagen door middel van bijzondere vrijstellingen.” Als zo’n vrijstelling wordt aangevraagd, vervalt daarmee voor de bewoners of eigenaren vervolgens wel de mogelijkheid om met een volverklaring vergunning op straat te verkrijgen, wanneer de parkeergarage van het gebouw volledig bezet is. In de oude regels was dat nog niet het geval.

Parkeertarieven verschuiven

Ook moet het gebruikmaken van de parkeergarages gestimuleerd worden, aldus planoloog Van der Hoop. En dat gebeurt door de tarieven te veranderen: terwijl het tarief in gemeentelijke openbare parkeergarages de afgelopen jaren werd verlaagd, werd op hetzelfde moment het tarief op straat verhoogd. “Dat vangt het weghalen van de grote hoeveelheden straatparkeerplaatsen op en heeft een stijging van het gebruik van de gemeentelijke openbare parkeergarages tot gevolg”.

 

Per 1 juli 2017 werd bovendien het parkeertarief op drie P+R-voorzieningen weer gratis gemaakt. Aanvankelijk was het tarief 2 euro per uur, maar dat leidde tot een structureel lagere bezettingsgraad. Volgens Van der Hoop heeft het gratis maken inmiddels al geleid tot een stijging van 30 procent in de bezetting.

Lees verder

VVD Amsterdam: maak parkeren goedoper voor EV's

7 aug om 12:02 uur
Staatssecretaris Van Veldhoven diende vorige maand een wetsvoorstel in dat het mogelijk moet maken voor lokale…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »

Rotterdamse parkeergarages krijgen 1000 slimme laadpalen

17 jul om 10:48 uur
De gemeente Rotterdam gaat de komende maanden al haar parkeergarages voorzien van in totaal 1000 slimme laadpalen…
Lees verder »

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

Parkeerdata: meer kennis door meer data

3 jul om 10:42 uur
Binnen de wereld van parkeeronderzoeken is een duidelijke trend waarneembaar. Doordat met de huidige technieken…
Lees verder »

Nooit meer verdwalen in parkeergarages

3 jul om 10:30 uur
Parkeergarages moeten niet alleen veilig zijn, maar de gebruiker moet zich er ook echt veilig voelen. Gebruikers …
Lees verder »